Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3247
Title: Diseño de una aplicación educativa Búholector para fortalecer las habilidades de lectoescritura en Segundo Grado
Authors: Torres Vásquez, Tatiana Estefania
metadata.dc.contributor.advisor: Flores Chuquimarca, Daysi Karina
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Maestría previo a la obtención del título de Magister en Tecnología e Innovación Educativa
Keywords: Lectoescritura
Aplicación educativa
Aprendizaje-enseñanza
Métodos
Reading
Writing
Educational application
Teaching-learning
methods
Issue Date: 6-Nov-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;549
Abstract: This research focused on the topic of reading and writing and the methods used for its development and consolidation, to deepen this knowledge the objective was set: to design an innovative educational application to strengthen the teaching-learning process of reading and writing skills in students of the second grade of the "Isidro Ayora Educational Unit of the Paute Canton". A qualitative approach methodology was developed through the interpretative paradigm. The scope was descriptive and the type of research was non-experimental and cross-sectional. A total of 6 key informants participated, who work as teachers of the second year of primary school in the aforementioned institution, to whom the interview was applied through the zoom tool. The information collected was organized by coding and categorizing it. The most relevant findings revealed that the teaching-learning process of reading and writing developed by these teachers corresponds to the implementation of various methods: syllabic, phonological and eclectic, or a combination thereof. They also use multiple resources and strategies to build their own didactics according to the characteristics of the children, in the same way, they are willing to learn about other methods that are more up-to-date with technology and digitalization. It was concluded that there is a need to advance in creative proposals such as digital applications, from which the product of this research emerged: the Búholector app.
Description: Esta investigación se centró en la temática de la lectoescritura y los métodos empleados para su desarrollo y consolidación, para profundizar en este conocimiento se planteó el objetivo: diseñar una aplicación educativa innovadora para fortalecer el proceso de enseñanza-aprendizaje de las habilidades de lectoescritura en estudiantes de Segundo Grado de la “Unidad Educativa Isidro Ayora del Cantón Paute”. Se desarrolló una metodología de enfoque cualitativo a través del paradigma interpretativo, el alcance fue descriptivo y el tipo de investigación no experimental y transversal. Participaron 6 informantes claves, que laboran como docentes de Segundo de Grado en la institución ya mencionada, a quienes se aplicó la entrevista mediante la herramienta zoom. La información recogida se organizó codificándola y categorizándola. Los hallazgos más relevantes develaron que el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura que desarrollan estas docentes corresponde con la implementación de varios métodos: silábico, fonológico y ecléctico o combinación de los mismos. También, utilizan múltiples recursos y estrategias para construir una didáctica propia según las características de los niños y niñas, de igual manera, se encuentran dispuestas a conocer otros métodos más actualizados con la tecnología y la digitalización. Se concluyó que existe la necesidad de avanzar en propuestas creativas como las aplicaciones digitales, de donde surgió el producto de esta investigación: la aplicación Buholector.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3247
Appears in Collections:Maestrías



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.