Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3278
Title: Guía metodológica para el abordaje de valores de la cultura inclusiva en la Escuela de Educación Básica Isaac Chico, Cuenca-Ecuador
Authors: Guzhñay Cárdenas, Milton Xavier
metadata.dc.contributor.advisor: Molerio Rosa, Liliana de la Caridad
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Maestría previo a la obtención del título de Magister en Educación Inclusiva
Keywords: Cultura inclusiva
Educación inclusiva
Educación Básica
Guía metodológica
Valores
Inclusive culture
Inclusive education
Basic education
Methodological guide
Values
Issue Date: 20-Jul-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;589
Abstract: The topic of inclusive culture represents a current challenge in educational institutions due to the risk factors that exist for children and young people in the personal, social and cultural context related to injustice, inequity, migration, displacement and little practice of values such as respect, tolerance and solidarity (Arnaiz, 2013). The general objective was: to design a methodological guide for the approach of inclusive culture values based on an anthology of texts, in 8th, 9th and 10th grade students of the Isaac Chico School of Basic Education, Cuenca-Ecuador. The approach was qualitative and the method was case study. An individual open interview technique was used with 3 teachers and a collective open interview with 81 students, with the support of two question guidEes. The analysis was guided by the techniques of categorization and triangulation, and two integral matrices that led to the interpretative findings, resulting in 6 macrocategories of analysis that reveal the ideas, opinions, practices, attitudes and feelings of teachers and students about the values of the inclusive culture in the educational institution, being 2, 3, 4 and 5, those that yielded greater understanding of the study phenomenon. It was concluded that it was very relevant and important to design a methodological guide aimed at students, which is expected to contribute to the involvement of all school actors in the approach to inclusive culture and co-educational practice.
Description: El tema de la cultura inclusiva representa un desafío actual en las instituciones educativas por los factores de riesgo que existen para niños y jóvenes en el contexto personal, social y cultural relacionados con la injusticia, falta de equidad, migración, desplazamiento y poca práctica de valores como respeto, tolerancia y solidaridad (Arnaiz, 2013). El objetivo general fue: diseñar una guía metodológica para el abordaje de valores de la cultura inclusiva con base en una antología de textos, en los estudiantes de 8°, 9° y 10° de la Escuela de Educación Básica Isaac Chico, Cuenca-Ecuador. El enfoque fue cualitativo y el método estudio de caso. Se utilizó la técnica de entrevista abierta individual a 3 docentes y una entrevista abierta colectiva a 81 estudiantes, con apoyo de dos guías de preguntas. El análisis se orientó con las técnicas de categorización y triangulación, y dos matrices integrales que condujeron a los hallazgos interpretativos, resultando 6 macrocategorías de análisis que revelan las ideas, opiniones, prácticas, actitudes y sentimientos de los docentes y estudiantes en torno a los valores de la cultura inclusiva en la institución educativa, siendo la 2, 3, 4 y 5, las que arrojaron mayor comprensión al fenómeno de estudio. Se concluyó que fue muy pertinente e importante el diseño de una Guía metodológica dirigida a los estudiantes que se espera coadyuve al involucramiento de todos los actores escolares en el abordaje de la cultura inclusiva y la práctica cotidiana de los valores de respeto, tolerancia y solidaridad en la escuela.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3278
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación Mi Xavier Guzhnay.pdfTexto completo8,99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.