Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3414
Title: Using thinking routine strategies to develop students’ speaking skills in young adult learners from senior year of high school.
Authors: Sánchez Mizhquero, Erika Estefania
Velásquez Ramirez, Emilene Ariana
metadata.dc.contributor.advisor: González González, Sandra Jazmín
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Pedagogía del Idioma Inglés
Keywords: Rutinas de pensamiento
habilidades de expresión oral
interacción
estudiantes de inglés
Thinking routine strategies
speaking skills
interaction
EFL students
Issue Date: 7-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFPINE;23
Abstract: This research aims to develop communication skills in EFL students by using innovative strategies. Particularly, thinking routines from the category called “digging deeper” are used to encourage students to reflect, think critically, and solve problems. The four specific strategies are Hotspot, Layer, See-think-me-we, and Unveiling stories. In this action research study, twenty-eight students from a public school in Cuenca, Ecuador, took part. The primary research instruments used were checklists, surveys, and diagnostic and final tests. Overall, the findings were encouraging, demonstrating growth in students' speaking skills, favourable opinions of the thinking routines, and primarily positive emotional responses. The necessity for further strategy development is highlighted by the constraints and improvement opportunities that have been found. Positive results were shown by the checklist evaluating student involvement during activities, which showed improved engagement, interaction, and idea-sharing. In conclusion, even if using thinking routines demonstrates a positive impact in developing speaking skills, continuous improvements and modifications are required to fulfil the necessities of the students. The results of this study have implications for language teaching professionals, future research projects in communicative skill development, and the necessity of tailoring and optimising thinking routine strategies for successful integration into language education.
Description: Esta investigación tiene como objetivo desarrollar habilidades de comunicación en estudiantes de inglés como lengua extranjera mediante el uso de estrategias innovadoras. Particularmente, las rutinas de pensamiento de la categoria “digging deeper” se utilizan para alentar a los estudiantes a reflexionar, pensar críticamente y resolver problemas. Las cuatro estrategias específicas son: Hotspot, Layer, See-think-me-we and Unveiling stories. En este estudio de investigación-acción participaron veintiocho estudiantes de una escuela pública en Cuenca, Ecuador. Los principales instrumentos de investigación utilizados fueron lista de verificación, encuesta y prueba diagnóstica y final. En general, los hallazgos fueron alentadores, demostrando un crecimiento en las habilidades de expresión oral de los estudiantes, opiniones favorables sobre las rutinas de pensamiento y respuestas emocionales mayoritariamente positivas. La lista de verificación que evaluó la participación estudiantil durante las actividades mostró resultados positivos, indicando un aumento en la participación, la interacción y el intercambio de ideas. En conclusión, aunque el uso de rutinas de pensamiento demuestra un impacto positivo en el desarrollo de habilidades de expresión oral, se requieren mejoras y modificaciones continuas de acuerdo a las necesidades de los estudiantes. Los resultados de este estudio tienen implicaciones para los profesionales de la enseñanza de idiomas, futuros proyectos de investigación en el desarrollo de habilidades comunicativas y la necesidad de adaptar estrategias de rutinas de pensamiento para una integración exitosa en la enseñanza de idiomas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3414
Appears in Collections:Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.2 TIC_Sanchez_Erika_Velasquez_Emilene.pdftexto completo5,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.