Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3415
Title: “Fortalecimiento cognitivo a través de actividades artísticas en la asignatura de Lengua y Literatura”.
Authors: Parra Ávila, Jorge Fernando
Illescas Sarmiento, Tamara Salomé
metadata.dc.contributor.advisor: Vázquez Neira, Paola Silvana
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Pedagogía de las Artes
Keywords: Fortalecimiento cognitivo
Lengua y Literatura
Educación Cultural Artística
estrategias pedagógicas
Curricular Integration
cognitive strengthening
Language and Literature
Cultural Artistic Education
pedagogical strategies
Issue Date: 7-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFPAH;30
Abstract: The Curricular Integration project "Cognitive strengthening through artistic activities in the subject of Language and Literature" was developed at the Miguel Merchan Ochoa Educational Unit, province of Azuay, Ecuador. Aimed at second-year students of the Unified General Baccalaureate, the study sought to improve cognitive skills through pedagogical strategies in the areas of Language and Literature (L.L) and Cultural Artistic Education (ECA). Field diaries, question guides and photographic records were used as research instruments. The focus was on the use of artistic activities and pedagogical strategies to strengthen students' understanding and expression, identifying difficulties in writing, reading, and understanding texts. Participatory Action Research (PAR) was adopted to address these issues, promoting critical thinking and the development of linguistic and literary skills. The project was based on the importance of cognitive development in high school students and the potential of the arts to contribute to said development. Didactic strategies were proposed with the aim of strengthening cognitive skills and promoting meaningful learning. Problems were identified in writing, reading and understanding texts, affecting the academic performance and comprehensive training of students. The proposed pedagogical strategies sought to address these difficulties, promoting reflective and critical learning.
Description: El proyecto de Integración Curricular "Fortalecimiento cognitivo a través de actividades artísticas en la asignatura de Lengua y Literatura" se desarrolló en la Unidad Educativa Miguel Merchán Ochoa, provincia del Azuay, Ecuador. Dirigido a estudiantes de segundo de Bachillerato General Unificado, el estudio buscó mejorar habilidades cognitivas mediante estrategias pedagógicas en las áreas de Lengua y Literatura (L.L) y Educación Cultural Artística (ECA). Se emplearon diarios de campo, guías de preguntas y registros fotográficos como instrumentos de investigación. El enfoque se centró en el uso de actividades artísticas y estrategias pedagógicas para fortalecer la comprensión y expresión en los estudiantes, identificando dificultades en escritura, lectura y comprensión de textos. Se adoptó la Investigación-Acción Participativa (IAP) para abordar estas problemáticas, promoviendo el pensamiento crítico y el desarrollo de habilidades lingüísticas y literarias. El proyecto se fundamentó en la importancia del desarrollo cognitivo en estudiantes de bachillerato y el potencial de las artes para contribuir a dicho desarrollo. Se plantearon estrategias didácticas con el objetivo de fortalecer habilidades cognitivas y fomentar un aprendizaje significativo; posterior a haber identificado problemas en la escritura, lectura y comprensión de textos; lo cual afectaba el desempeño académico y la formación integral de los estudiantes. Las estrategias pedagógicas propuestas buscaron abordar estas dificultades, promoviendo un aprendizaje reflexivo y crítico.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3415
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.Trabajo Integracion Curricular1.pdftexto completo3,37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.