Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3574
Title: | Participación familiar y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes, según el modelo de Implicación Familiar de Epstein |
Authors: | Rojas Flores, Giovanny Patricio |
metadata.dc.contributor.advisor: | Sarmiento Berrezueta, Maribel |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magíster en Investigación en Educación. |
Keywords: | Familia modelos de participación familiar rendimiento académico Family family involvement models academic performance |
Issue Date: | 17-Oct-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TM4;638 |
Abstract: | The present research project entitled "Family Involvement and its relationship with students' academic performance, according to Epstein's model", has as its main objective to analyze the key aspects of Epstein's Family Involvement Model that are related to the academic performance of students belonging to a single-teacher school in a rural context.The methodology of the study responds to a qualitative approach with a correlational design and the socio-critical paradigm, through the application of methods and techniques and research instruments, such as participant observation, field diaries, semi-structured interview and documentary analysis of the record of grades obtained by the students during the school year. The main results of the research reflect that family participation of the Llavircay community in the school is limited to non-pedagogical aspects due to the lack of knowledge about academic aspects. In addition, it was evidenced that students who are supported in homework and school responsibilities have better academic performance, and develop skills that allow them to self-regulate learning. Finally, the conclusions of the research study highlight that the aspects of Epstein's Family Involvement Model are: the quality and frequency of communication and parental involvement in school. These aspects generate interest and motivation in students throughout the teaching-learning process, resulting in better academic performance at school. |
Description: | El presente proyecto de investigación titulado “Participación Familiar y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes, según el modelo de Epstein”, tiene como principal objetivo analizar los aspectos claves del Modelo de Implicación Familiar de Epstein que se relacionen con el rendimiento académico de los estudiantes pertenecientes a una escuela unidocente en el contexto rural. La metodología del estudio responde a un enfoque cualitativo con un diseño correlacional y al paradigma sociocrítico, mediante la aplicación de métodos y técnicas e instrumentos de investigación, como observación participante, diarios de campo, entrevista semiestructurada y análisis documental del registro de calificaciones obtenidas por los estudiantes durante el año lectivo. Los resultados principales de la investigación reflejan que la participación familiar de la comunidad de Llavircay en la escuela se limita a aspectos no pedagógicos debido a la falta de conocimiento sobre aspectos académicos. Además, se evidenció que los estudiantes que son apoyados en las tareas y las responsabilidades escolares tienen mejor rendimiento académico, y desarrollan habilidades que le permiten la autorregulación del aprendizaje. Finalmente, las conclusiones del estudio de investigación resaltan que los aspectos del Modelo de Implicación Familiar de Epstein son: la calidad y frecuencia de comunicación y la participación de los padres en la escuela. Estos aspectos generan interés y motivación en los estudiantes a lo largo del proceso de enseñanza aprendizaje, obteniendo como resultado un mejor rendimiento académico en la escuela. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3574 |
Appears in Collections: | Maestrías |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.