Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1030
Title: La pareja pedagógica practicante: modalidad de formación docente en la Universidad Nacional de Educación
Authors: Jaramillo Jimbo, Juan Gabriel
Orovio Quintero, Justina Elena
metadata.dc.contributor.advisor: Pino Torrens, Ricardo Enrique
Keywords: Pareja pedagógica
Formación docente
Práctica preprofesional
Trabajo en equipo
Pedagogical couple
Teacher training
Preprofessional practice
Teamwork
Issue Date: 7-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;5
Abstract: This paper proposes functions of the practicing pedagogical partner for each training unit at National University of Education (UNAE), considering the curricular and pedagogical components of Pre-Professional Practice Model (2017) of the university, together with the Pedagogical Model of UNAE (2017), linked to early research. For the study, the categories: pedagogical partner, teacher training, pre-professional practice, among others, were theoretically revised. The concept of a practicing pedagogical partner was assumed based on the study of different authors’ opinions and on experience in pre-professional practice. It is understood as a practicing pedagogical partner two or more students who perform a work cooperatively and reflectively, by training, following and sharing common responsibility before, during and after pre-professional practice. Research methods such as observation, documentary analysis, interviews and surveys were used as well as instruments such as field diary, observation guides, interview guides and questionnaires. The observation, in its modality of participant observation, allowed to register information in the field diaries, useful for the diagnosis of this work, in which students, teachers and managers of both UNAE and the institutions where the pre-professional practice takes place participated. From the diagnosis, the research problem was reached: what will be the functions of the practicing pedagogical couples in each of the training units for Basic Education major? As a result, the functions of practicing pedagogical partner are proposed: communicative, organizational, executive, investigative and evaluative ones.
Description: Este trabajo propone las funciones de la pareja pedagógica practicante para cada unidad de formación en la Universidad Nacional de Educación (UNAE), considerando los componentes curriculares y pedagógicos del Modelo de Práctica Preprofesional (2017) de la universidad que constituye junto al Modelo Pedagógico de la UNAE (2017) como antecedentes de la investigación. Para el estudio se revisaron teóricamente las categorías: pareja pedagógica, formación docente, práctica preprofesional, entre otros. Se asumió el concepto de pareja pedagógica practicante a partir del estudio de diferentes opiniones de autores consultados y en base a la experiencia en la práctica preprofesional. Se entiende como pareja pedagógica practicante a dos o más estudiantes que realizan un trabajo de manera cooperativa, reflexiva, formativo, de acompañamiento y responsabilidad común antes, durante y después de la práctica preprofesional. Se utilizaron métodos de investigación como la observación, análisis documental, entrevistas y encuestas; e instrumentos como el diario de campo, guías de observación. La observación, en su modalidad de observación participante, permitió registrar información en los diarios de campo, útil para el diagnóstico de este trabajo, en el que participaron estudiantes, docentes y directivos tanto de la UNAE como las instituciones donde se realiza la práctica preprofesional. A partir del diagnóstico, se llegó al problema de investigación: ¿cuáles serán las funciones de las parejas pedagógicas practicantes en cada una de las unidades de formación para la carrera Educación Básica? Como resultado se proponen las funciones de la pareja pedagógica practicante: comunicativa, organizativa, ejecutiva, investigativa y evaluativa.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1030
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Titulación Jaramillo&Orovio.pdf2,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.