Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1032
Title: | Sistema de actividades para minimizar diversas dificultades específicas de aprendizaje en las Matemáticas (DEAM) |
Authors: | Loja Tacuri, Héctor Jacinto Romero Padilla, Jorge Francisco |
metadata.dc.contributor.advisor: | Panamá Criollo, Germán Wilfrido |
Keywords: | Proceso de aprendizaje Innovación Constructivismo Sistema de actividades DEAM Learning process Innovation Constructivism Activity program |
Issue Date: | 8-Aug-2019 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-PM;1 |
Abstract: | The specific difficulties learning skills in Mathematics (DLSM) are remarkable barriers in school classrooms, as identified in the classroom of the sixth grade, parallel “C” of the “Unidad Educativa Zoila Aurora Palacios”, where the following research arises. This educational innovation project provides with clear answers to the questions relating DLSM and how to face it. That is to say, it provides the necessary didactic strategies to face DLSM in educational practices in the academic context studied. These can be adapted and used according to the necessities of other educational realities. To be able to decrease DLSM’s from students we present a system of innovative activities with actions and dynamics such as the learning based on problems and gamification. Also, this system looks at a constructivist paradigm of Jean Piaget and Lev Vygotsky. The activities shown will be useful for the teachers and it will improve the learning skills in Mathematics. This fact was obtained from the research where there was an improvement of 30% higher than school performance based on initial results. The approach used for this research is mixed, being an organized and systematic process with and inductive method because it arises from the research in a specific group to create general criteria that can be useful for educational practices. |
Description: | Las Dificultades Específicas de Aprendizajes en Matemáticas (DEAM) son barreras presentes en las aulas escolares, tal como se identifican en el sexto año “C” de Educación General Básica, paralelo “C” de la Unidad Educativa “Zoila Aurora Palacios” de donde surge la investigación. Este proyecto de innovación educativa proporciona respuestas claras al ¿Cómo afrontar las DEAM? es decir, proporciona las estrategias didácticas necesarias para afrontar las DEAM en la práctica educativa en el contexto áulico estudiado. Estas pueden ser adaptadas y utilizadas de acorde a las necesidades de otras realidades educativas. Para contribuir a la reducción de las DEAM en los estudiantes, se presenta un sistema de actividades de carácter innovador con acciones concretas y dinámicas cómo es el aprendizaje basado en problemas y la gamificación. Además, este sistema contempla un paradigma constructivista de Jean Piaget y Lev Vygotsky. Las actividades presentadas serán de utilidad en el trabajo docente y que dinamizarán el aprendizaje de la matemática. Puesto que se recomienda está en base a los resultados obtenidos en la investigación donde: la mejoría presentada fue del 30% mayor del rendimiento escolar en base a los resultados iniciales. El enfoque de investigación que se emplea es mixto, siendo un proceso ordenado y sistemático con un método inductivo pues surge, de la investigación en un grupo en específico para formar criterios generales de utilidad para la práctica educativa. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1032 |
Appears in Collections: | Itinerario en Pedagogía de la Matemática |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.