Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1045
Title: | Matemáticas: una propuesta didáctica para la mejora del rendimiento académico. |
Authors: | Amendaño Yungaicela, Dario Javier Calle Reyes, Carlos Rene |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ibarra Núñez, Marcos Manuel |
Keywords: | Rendimiento académico Academic performance |
Issue Date: | 6-Aug-2019 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-PM;3 |
Abstract: | The present research project was born from direct observation in the pre-professional practices carried out in the Educational Unit "Julio María Matovelle", where it was supported, accompanied and experimented in the seventh year of EGB, in Mathematics, which It allowed practitioners to propose an innovation project on the integration of ICT as a teaching resource with the help of PBL as a strategy, because the way of teaching was not very participatory. It is posed as a question of the study of How to contribute to the improvement of the teaching-learning process with the integration of ICT in the area of mathematics? The methodology used corresponds to the mixed, qualitative approach because an attitude questionnaire was applied to the students and an interview with the teacher and quantitative because the result is evidenced through qualifications. A review of theoretical sources was made about ICT in education, PBL, academic performance, among others; with the purpose of having a support that supports the application of this project called "Mathematics: A didactic proposal to improve academic performance "During its application, the students participated actively during the classes, the way of using the applications caught their attention and in the Post-test they demonstrated having understood the different topics, showing that a good teaching-learning process was carried out, giving as result in improvement in their academic performance. |
Description: | El presente proyecto investigativo nació de la observación directa en las practicas pre-profesionales realizadas en la Unidad Educativa “Julio María Matovelle”, lugar en donde se apoyó, acompañó y experimentó en el séptimo año de EGB, en la materia de Matemática, lo que permitió a los practicantes plantear un proyecto de innovación sobre la integración de las TIC como recurso didáctico con la ayuda de ABP como una estrategia, debido a que la manera de enseñar era poco participativa. Se plantea como interrogante del estudio de ¿Cómo contribuir a la mejora del proceso de enseñanza aprendizaje con la integración de las TIC en el área de las matemáticas? La metodología utilizada corresponde al enfoque mixto, cualitativo porque se aplicó un cuestionario de actitudes a los estudiantes y una entrevista a la docente y cuantitativo porque el resultado se evidencia a través de calificaciones. Se hizo una revisión de fuentes teóricas acerca de las TIC en la educación, el ABP, el rendimiento académico, entre otras; con la finalidad de tener un sustento que apoye a la aplicación de este proyecto llamado ¨MatemáTICas: Una propuesta didáctica para mejora del rendimiento académico” Durante su aplicación, los estudiantes participaron activamente durante las clases, la forma de utilizar las aplicaciones les llamó mucho la atención y en el Post-test demostraron haber comprendido los diferentes temas, evidenciando que se llevó un buen proceso de enseñanza- aprendizaje, dando como resultado el mejoramiento en su rendimiento académico. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1045 |
Appears in Collections: | Itinerario en Pedagogía de la Matemática |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.