Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1075
Title: Aprendizaje lúdico de polinomios con apoyo de material concreto en el 9° B de la Unidad Educativa 3 de Noviembre
Authors: Calle Chávez, Francisca Mishell
Bravo Cadena, Jaime Fernando
metadata.dc.contributor.advisor: Orozco Malo, Miguel Alejandro
Keywords: Aprendizaje lúdico
Material concreto
Actividades lúdicas
Trabajo colaborativo
Ludic learning
Concrete material
Ludic activities
Collaborative work
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;12
Abstract: The purpose of this innovation project is to evaluate the incidence of ludic with the support of concrete material for the learning of polynomials. We used the mixed approach with the Participatory Action Research Method contains a diagnosis of the educational situation, a theoretical and methodological foundation, as well as a design of activities that will be applied and evaluated. The sample included of 34 students from 9 ° B, whom were participants in the implementation, execution, and evaluation of the process. The techniques used were a diagnostic test, a final evaluation, and a survey of initial and final attitudes, based on a questionnaire. These techniques and instruments, in the first phase, determined the following results: Men look at the mathematics subject more pleasant and without significant complications in relation to women; the students aren't very motivated in math classes because they find it boring and, therefore, are uninteresting. Further, they have difficulty when solving the exercises, a situation reflected in the diagnostic test. All this motivated us to design a proposal with activities based on ludic and concrete material. At the end of the project, we concluded that the ludic and concrete material positively influenced the students At the terminate of the project, we concluded that our proposal positively influenced the students with respect to academic performance, attitude toward mathematics subject, interaction, and communication between them.
Description: El propósito de este proyecto de innovación es evaluar la incidencia de la lúdica con el apoyo de material concreto para el aprendizaje de polinomios. Usamos el enfoque mixto con el Método de Investigación de Acción Participativa que contiene un diagnóstico de la situación educativa, una base teórica y metodológica, así como un diseño de actividades que serán aplicadas y evaluadas. La muestra incluyó a 34 estudiantes de 9° B, quienes participaron en la implementación, ejecución y evaluación del proceso. Las técnicas utilizadas fueron una prueba de diagnóstico, una evaluación final y una encuesta de actitudes iniciales y finales, basadas en un cuestionario. Estas técnicas e instrumentos, en la primera fase, determinaron los siguientes resultados: los hombres miran a la asignatura de matemáticas más agradable y sin complicaciones significativas en relación a las mujeres, los estudiantes están poco motivados en las clases de matemáticas porque la encuentran aburrida y, por lo tanto, son poco interesantes. Asimismo, tienen dificultad al momento de resolver los ejercicios, situación reflejada en la prueba de diagnóstico. Todo esto nos motivó a diseñar una propuesta con actividades basadas en la lúdica y material concreto. Al finalizar el proyecto concluimos que, nuestra propuesta influyó positivamente en los estudiantes en cuanto al rendimiento académico, la actitud hacia la asignatura, la interacción y comunicación entre ellos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1075
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis_Calle_Bravo_.pdf3,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.