Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1092
Title: Evaluación Matemática desde el enfoque del Pensamiento Divergente.
Authors: Ibañez Cuenca, Roger Geovanny
metadata.dc.contributor.advisor: Orozco Malo, Miguel Alejandro
Keywords: pensamiento divergente;evaluación;divergent thinking;evaluation
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;29
Abstract: Frequently, the evaluation of the process of teaching and learning of Mathematics in Ecuador is to measure the specific contents or skills. The Mathematical evaluation is deficient, for measuring the application of algorithms or procedures in basic problems. However, the mathematical evaluation has to evaluate the contents, skills and mathematical skills developed by the student in a specific context. Standardized assessments such as the Program for International Student Assessment (PISA) and the Program for International Assessment of Students for Development (PISA-D) of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) check the mathematical competences, skills and abilities in solving mathematical problems that involve the use of Mathematics in real student contexts. To improve the Mathematical evaluation in Ecuador, this project focuses its object of study in the Mathematical evaluation from the development of divergent thinking. It is necessary to compare the problems proposed in the instrument of evaluation of the educational institution with the Mathematical competences developed in the PISA-D, through an analysis of difficulty solving problems. The research is mixed, so it uses quantitative and qualitative methods for data collection and analysis; among them we have the following: bibliographic review, interviews, questionnaires, secondary data, observation and triangulation of data. The product of the investigation is an evaluation instrument that contains problems that develop divergent thinking and respond to the mathematical competences in PISA-D.
Description: Frecuentemente, la evaluación del proceso de enseñanza y aprendizaje de la Matemática en Ecuador es medir los contenidos o destrezas específicas. La evaluación Matemática es deficiente, por medir la aplicación de algoritmos o procedimientos en problemas básicos. Sin embargo, la evaluación matemática tiene que evaluar los contenidos, destrezas y competencias matemáticas desarrolladas por el estudiante en un contexto especifico. Las evaluaciones estandarizadas como el Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes (PISA su abreviatura en inglés) y el Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes para el Desarrollo (PISA-D) de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OECD de su abreviatura en inglés) comprueban las competencias, destrezas y habilidades matemáticas en la resolución de problemas matemáticos que implican el uso de la Matemática en contextos reales de los estudiantes. Para mejorar la evaluación Matemática en el Ecuador, este proyecto enfoca su objeto de estudio en la evaluación Matemática desde el desarrollo del pensamiento divergente. Es necesario comparar los problemas propuestos en el instrumento de evaluación de la institución educativa con las competencias de Matemática desarrollados en el PISA-D, mediante un análisis de dificultad de resolución de los problemas. La investigación es mixta, por lo que utiliza métodos cuantitativos y cualitativos para la recolección y análisis de datos; entre ellos tenemos los siguientes: revisión bibliográfica, entrevistas, cuestionarios, datos secundarios, observación y triangulación de datos. El producto de la investigación es un instrumento de evaluación que contiene problemas que desarrollan el pensamiento divergente y responden a las competencias matemáticas en PISA-D.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1092
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evaluación Matemática desde el enfoque del Pensamiento Divergente.pdfTexto completo2,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.