Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1097
Title: Metodología activa: aprendizaje basado en problemas para el aprendizaje de sucesiones con operaciones aritméticas básicas con números naturales
Authors: Tello Urgiles, Héctor Hugo
metadata.dc.contributor.advisor: Panamá Criollo, Germán Wilfrido
Keywords: Rendimiento académico
Sucesiones
Valores
Academic performance
Successions
Values
Issue Date: 2-Sep-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;34
Abstract: This project aims to contribute to the learning of successions with arithmetic operations with natural numbers in the seventh year of Basic General Education through the active methodology of Problem Based Learning (PBL). The PBL methodology is intended to promote the academic performance of students, since this strategy promotes cooperative learning, research, critical reflection and the development and enhancement of human values such as solidarity, respect and responsibility. The research approach is mixed, the techniques and instruments are used to help collect data about the previous knowledge of Mathematics of the students. Also, the personal characteristics of the study group and interpersonal relationships in the classroom are ascertained. For each phase of the PBL, a group of activities are managed that are solved individually and in groups, which help in the development of Skills with the Performance Criteria of successions with arithmetic operations proposed in the Mathematics curriculum of the Middle Basic sub-level. Besides, students are supported in solving problems with teaching materials that allow them to consolidate concepts and above all acquire learning. In conclusion, the use of PBL helps students achieve knowledge about successions with basic arithmetic operations with natural numbers and improve academic performance.
Description: El proyecto de innovación se realizó con el propósito de contribuir en el aprendizaje de las sucesiones con operaciones aritméticas con números naturales en séptimo año A de Educación General Básica (EGB) mediante el empleo de la metodología activa denominada Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). El ABP favoreció el desempeño académico de los estudiantes en el tema de sucesiones, ya que la estrategia promovió el aprendizaje cooperativo, la investigación, la reflexión crítica y el desarrollo y la potenciación de valores humanos como la solidaridad, el respeto y la responsabilidad. El enfoque de la investigación es mixto, se utilizó técnicas e instrumentos que ayudaron a recolectar datos sobre los conocimientos previos que poseían los estudiantes sobre sucesiones. Además, se averiguó las características personales del grupo de estudio y las relaciones interpersonales en el aula de clase. Para cada fase del ABP se gestionó un grupo de actividades que fueron resueltas de manera individual y grupal, mismas que ayudaron a desarrollar Destrezas con Criterio de Desempeño (DCD) de sucesiones con operaciones aritméticas propuesto en el currículo de Matemática (2016) del subnivel de Básica Media. Además, se apoyó a los estudiantes en la resolución de los problemas con materiales didácticos que les permitió consolidar conceptos y sobretodo adquirir aprendizajes. En conclusión, el uso del ABP ayudó a los estudiantes a conseguir aprendizajes de sucesiones con operaciones aritméticas básicas con números naturales y a mejorar el desempeño académico.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1097
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdfTexto completo3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.