Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1109
Title: La motivación en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje de Lengua y Literatura en estudiantes de décimo año de Educación General Básica
Authors: Bustamante Silvero, Nathalia Michelle
Ordóñez Ger, Mishell Alejandra
metadata.dc.contributor.advisor: Herrera Salazar, Karla Tatiana
Keywords: Motivación
Aprendizaje
Proyectos
Enseñanza-aprendizaje
Motivation
Project
Issue Date: 6-Sep-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;16
Abstract: This research aimed to encourage motivation in the process of teaching language and literature learning in 10th year students of Basic General Education through Project Based Learning (ABP) as a method of teaching. To initiate the research process, it was necessary to question how to encourage motivation in the process of teaching language and literature learning in students? It was therefore appropriate to carry out a theoretical analysis covering the psychological components involved in education; how the cognitive development of the human being is considered over time; the role of motivation in the Learning Teaching Process (PEA); to base the PEA in language and literature; and to explain the teaching methods that have been managed in the subject. Similarly, for the collection of information, we worked with the Methodology of Participatory Action Research (IPA), which favoured the collection of data through techniques such as participant observation, guide of aerial observation, field diaries, documentary review, sociogram and application of a pre test and motivation test. The use of these techniques made it possible to visualize the work of the teacher by employing some teaching methods; Also, to observe the context of the classroom where it was found that the students are not sufficiently motivated to carry out activities, since they do not find it meaningful in their daily life. Therefore, the proposal of the school newspaper is proposed under the guidelines proposed by the Learning Based on Projects (ABP), as well as its relevance to the development of skills and writing skills. In conclusion, the activities that were formulated helped to change the motivation of the students, is there is a minimum variation of score between the results of the pre test with the post test.
Description: La presente investigación tuvo como propósito fomentar la motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje de lengua y literatura en estudiantes de décimo año de Educación General Básica a través del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) como método de enseñanza. Para dar inicio al proceso de investigación fue necesario cuestionarse ¿cómo fomentar la motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje de lengua y literatura en los estudiantes? Por ello, fue pertinente realizar un análisis teórico que abarque los componentes psicológicos que intervienen en la educación; cómo es considerado el desarrollo cognitivo del ser humano a través del tiempo; el rol de la motivación en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje (PEA); fundamentar el PEA en lengua y literatura; y explicar los métodos de enseñanza que se han venido manejando en la asignatura. Igualmente, para la recolección de información se trabajó con la metodología de Investigación Acción Participativa (IAP), que favoreció a la obtención de datos por medio de técnicas como la observación participante, guía de observación áulica, diarios de campo, revisión documental, sociograma y aplicación de un pre test y pos test de motivación. El uso de estas técnicas permitió visualizar el trabajo de la docente al emplear algunos métodos de enseñanza; asimismo, a observar el contexto del aula donde se comprobó que los estudiantes no tienen la suficiente motivación para realizar actividades, puesto que no lo encuentran significativo en su vida diaria. Por lo tanto, se plantea la propuesta del periódico escolar bajo los lineamientos que propone el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), así como también su pertinencia al desarrollo de destrezas y habilidades de escritura. En conclusión, las actividades que fueron formuladas ayudaron a cambiar la motivación de los estudiantes, es decir existe una variación mínima de puntaje entre los resultados del pre test con el post test.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1109
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Motivación en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje.pdfTexto completo2,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.