Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1118
Title: Estrategia metodológica para el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje de la Lengua y Literatura desde un enfoque comunicativo
Authors: Espinoza Chiqui, Katherine Giselle
Cortez Ayoví, Viviana Dayanara
metadata.dc.contributor.advisor: Barrera Jiménez, Ana Delia
Keywords: Estrategia metodológica;Enfoque comunicativo;Didáctica de la lengua;Methodological strategy;Communicative approach;Teaching of language
Issue Date: 19-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;19
Abstract: The new conceptions about language teaching attest to the relevance of conceiving their teaching-learning from a communicative perspective, which means giving the student a leading role in the production and attribution of meanings in specific communication situations from a perspective constructivist In this sense, from the research results during pre-professional practice, problems in the teaching-learning process (PEA) of language and literature are identified in the middle level, at the Isaac A. Chico School of Basic Education, where it is invisible the active and reflexive role of the student in the language and literature classes. In accordance with the above, the objective is to implement a methodological strategy that contributes, from the communicative approach, to the development of the teaching-learning process of language and literature. For this, methods of the theoretical and empirical level will be used, qualitative within the framework of Particitive Action Research, which will favor the logic of research. Correspondingly, a strategy is recognized as a scientific result that requires key actions that resize from the pedagogical point the teaching performance in the aforementioned context and whose implementation intends to verify its effectiveness in the classroom practice of 6th level C, based on conceiving from a communicative approach a communicative language class.
Description: Las nuevas concepciones acerca de la enseñanza de la lengua dan fe de la pertinencia de concebir su enseñanza-aprendizaje desde una perspectiva comunicativa, lo cual significa otorgar un papel protagónico al estudiante en la producción y atribución de significados en situaciones específicas de comunicación desde una perspectiva constructivista. En este sentido, a partir de los resultados investigativos durante la práctica preprofesional se identifican inconvenientes en el proceso enseñanza aprendizaje (PEA) de la lengua y literatura en el nivel media, en la Escuela de Educación Básica Isaac A. Chico, donde se ve invisibilizado el papel activo y reflexivo del estudiante en las clases de Lengua y Literatura. De conformidad con lo anterior, se pretende como objetivo implementar una estrategia metodológica que contribuya, desde el enfoque comunicativo, al desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje de lengua y literatura. Para ello se utilizarán métodos del nivel teórico y empírico, cualitativos en el marco de la Investigación Acción Participativa, los que favorecerán a la lógica de la investigación. En correspondencia, se reconoce como resultado científico una estrategia que precisa acciones claves que redimensionan desde el punto pedagógico la actuación docente en el contexto referido y cuya implementación pretende comprobar su efectividad en la práctica de aula de 6to año C, en función de concebir desde un enfoque comunicativo una clase comunicativa de lengua.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1118
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
El enfoque comunicativo.pdfTexto completo3,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.