Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1128
Title: Los talleres pedagógicos como estrategia para el fortalecimiento del proceso de enseñanza aprendizaje de las matemáticas
Authors: Flores Calle, Ericka Johanna
García León, Daniela Camila
metadata.dc.contributor.advisor: Vázquez Bernal, Marco Vinicio
Keywords: Talleres pedagógicos
Enseñanza-aprendizaje
Matemáticas
Pedagogical workshops
Learning teaching
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;29
Abstract: The present research presents a scenario from the preprofessional practice that was carried out in the school "Herlinda Toral", in the eighth year of basic general education. The pedagogical pair participated in practicums during a 9-week period where they researched, observed, reflected and analyzed the different didactic deficiencies in the classroom and a case study was selected with different aspects related to academic reinforcement. The methodology of the single-type case study made it possible to gather information through an interview with the teacher, field diaries and the analysis of information collected through the data collection instruments. Indispensable elements were obtained to improve the teaching-learning processes of mathematics through the development of pedagogical workshops. The pedagogical workshops respond to the need to ensure that students master and overcome the required learning and not only reach them. With the development of the workshops, positive results were obtained since the students were actively motivated and participated in them. In addition, emphasis was placed on the fulfillment of the skills with performance criteria for the improvement of the teaching and learning of mathematics.
Description: La presente investigación tuvo como escenario la práctica preprofesional que se realizó en la unidad educativa “Herlinda Toral”, en el octavo año de educación general básica. La pareja pedagógica prácticamente en el período de 9 semanas indago, observo, reflexiono y analizo las diferentes carencias didácticas, entre las cuales se seleccionó como caso de estudio aspectos referidos al reforzamiento académico. La metodología del estudio de caso de tipo único permitió recabar la información mediante entrevista a la docente, diarios de campo y a partir del análisis de la información recaudada a través de los instrumentos de recolección de datos se obtuvo elementos indispensables para mejorar los procesos de enseñanza aprendizaje de la matemática, a través del desarrollo de talleres pedagógicos. Los talleres pedagógicos responden a la necesidad de lograr que los estudiantes dominen y superen los aprendizajes requeridos y no solo alcancen los mismos. Con el desarrollo de los talleres se obtuvieron resultados positivos ya que los estudiantes se motivaron y participaron de forma activa, además, se hizo hincapié en el cumplimiento de las destrezas con criterio de desempeño para el mejoramiento de la enseñanza aprendizaje de las matemáticas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1128
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5. Trabajo de titulación.pdfTexto completo2,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.