Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1403
Title: Implementación de la Metodología Tini en el área de Ciencias Naturales en el 3er año de EGB de la Unidad Educativa 16 de Abril
Authors: Fernández Sanango, Nelson Fabián
Jara Montalvo, Shirley Alejandra
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Jara, Rafael Eduardo
Keywords: Ciencias Naturales
Enfoque cualitativo
Metodología TINI
Pensamiento científico
Enseñanza-aprendizaje
Natural Sciences
Qualitative Approach
TINI Methodology
Scientific Thinking
Teaching-Learning
Issue Date: 5-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;46
Abstract: At present, learning the Natural Sciences allows the development of scientific thinking from an early age, in addition to fostering respect and care for the nature and the surrounding environment. This project was governed under the "innovation" research line, because the TINI methodology was implemented in the Natural Sciences area of the third year of basic general education in the “Educational Unit 16 de Abril”. A qualitative approach was used for data analysis with the action research method, through the application of an interview to the teacher, a survey of students and field journals. These instruments led to a triangulation of facts among the 3 actors of the investigation, resulting in the lack of application of innovative methodologies in the area of Natural Sciences. The implementation of the proposal was assessed through a contrast between a post-poll and a presurvey conducted in the diagnostic phase. The results yielded gave a higher range of acceptance of the natural sciences subject by students, thanks to the use of the TINI methodology. In conclusion, this research shows that the use of the TINI methodology for Natural Sciences teaching allows learning to be carried, from the traditional to the analytical and practical in students, as well as generating values of awareness about care and respect for nature.
Description: En la actualidad, el aprendizaje de las Ciencias Naturales permite el desarrollo del pensamiento científico desde edades tempranas, además de fomentar el respeto y cuidado por la naturaleza y el ambiente que los rodea. El presente proyecto se rigió bajo la línea de investigación “innovación”, debido a que se implementó la metodología TINI en el área de CCNN del tercer año de educación general básica en la Unidad Educativa 16 de Abril. Para el análisis de datos se usó un enfoque cualitativo con el método de investigación acción, a través de la aplicación de una entrevista a la docente, una encuesta a los estudiantes y los diarios de campo. Estos instrumentos permitieron generar una triangulación de hechos entre los 3 actores de la investigación, los cuales dieron como resultado la falta de aplicación de metodologías innovadoras en el área de Ciencias Naturales. La aplicación de la propuesta fue evaluada a través de un contraste entre una post encuesta y una pre encuesta efectuada en la fase de diagnóstico. Los resultados arrojados dieron un mayor rango de aceptación de la asignatura de Ciencias Naturales por los estudiantes, gracias al uso de la metodología TINI. En conclusión, esta investigación muestra que el uso de la metodología TINI para la enseñanza de las CCNN permite llevar el aprendizaje, desde lo tradicional a lo analítico y práctico en los estudiantes, además de generar valores de conciencia sobre el cuidado y respeto por la naturaleza.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1403
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Implementación de la metodología TINI en la Unidad Educativa 16 de Abril.pdfTexto completo3,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.