Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1419
Title: “Concepción pedagógica para el desarrollo de la competencia comunicativa desde la gestión escolar en Educación General Básica de la Unidad Educativa Abelardo Tamariz Crespo”
Authors: Hurtado Chiqui, Yajaira Michelle
Mendoza Ureta, Raquel Stefanía
metadata.dc.contributor.advisor: Barrera Jiménez, Ana Delia
Keywords: Competencia-comunicativa
Gestión-escolar
Concepción pedagógica
Communicative-competence
School-management
Pedagogical-conception
Issue Date: 27-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;26
Abstract: This work addresses the communicative competence’s development in students of Basic General Education, from the dimensions of school management. The research was carried out from a study during pre-professional practices in the Educational Unit "Abelardo Tamariz Crespo". Also, it was detected through a diagnosis that based on the dimensions: coexistence, school participation and cooperation; pedagogical management; school safety management; and administrative management, there isn’t a section for the communicative competence’s development in students, especially when verbal reasoning is identified as the most deficient process in the results of the “Be Bachelor” test. It’s considered that the school management is responsible for conceiving, executing and evaluating viable strategic actions for the efficient communicators’ improvement. It’s a guarantee that children and youth have the opportunity to continue with their education and be active and responsible citizens and be able to facing changes and new social demands. This research uses the socio-critical paradigm and the qualitative approach, shows the reality of the educational context: that describes it, analyses and interprets to apply some improvement alternatives. In this sense, this work presents a pedagogical conception that describes the developing communicative competence’s importance in students from the school management.
Description: Este trabajo aborda el desarrollo de la competencia comunicativa en estudiantes de Educación General Básica, desde las dimensiones de la gestión escolar. La investigación se llevó a cabo a partir de un estudio realizado durante las prácticas pre-profesionales en la Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo”, dónde se recogió información sobre el tema. Al respecto, se detectó, mediante un diagnóstico, que a partir de las dimensiones: convivencia, participación escolar y cooperación; gestión pedagógica; gestión de seguridad escolar; y, gestión administrativa, no se precisa ningún apartado a favor del desarrollo de la competencia comunicativa en los estudiantes, sobre todo cuando el razonamiento verbal es identificado como el proceso más deficitario en los resultados de la prueba “Ser Bachiller”. En correspondencia, se considera que la escuela en su conjunto y por ende la gestión escolar es responsable de concebir, ejecutar y evaluar acciones estratégicas viables en función de lograr el perfeccionamiento de comunicadores eficientes, todo ello como garantía de que niños, niñas y jóvenes tengan la oportunidad de continuar con sus estudios superiores y se configuren en ciudadanos activos y responsables capaces de afrontar los cambios y las nuevas demandas sociales. Esta investigación trabaja el paradigma sociocrítico y el enfoque cualitativo, ya que se realiza un acercamiento a la realidad del contexto educativo: la describe, analiza, interpreta y sirve como base para el planteamiento de alternativas de mejora. En este sentido, se fundamenta una concepción pedagógica que describe la importancia de desarrollar la competencia comunicativa en los estudiantes desde la gestión escolar.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1419
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACIÓN HURTADO-MENDOZA.pdfTexto completo1,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.