Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1437
Title: Innovando las Matemáticas: Aprendizaje basado en el juego para la enseñanza de la multiplicación y división en los estudiantes de 6to año de EGB la Unidad Educativa “Luis Cordero”.
Authors: Escobar Brito, Alex Estuardo
López Tacuri, Verónica del Rocío
metadata.dc.contributor.advisor: Garrido Sacán, Johanna Elizabeth
Keywords: Estrategia didáctica
Aprendizaje basado en el juego
Multiplicación
División
Destrezas
Didactic strategy
Learning based on the game
Multiplication
Skills
Issue Date: 13-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;55
Abstract: The present innovation project, an increase in pre-professional practices carried out in the Educational Unit "Luis Cordero" located in the caretaker of Azogues province of Cañar, and is focused on proposing a direct didactic strategy Learning based on the game (ABJ), to determine how this influence in the teaching-learning processes of the multiplication and division of whole numbers, in the sixth year of parallel General Basic Education "B" of the 2019-2020 school year, this inquiry based its methodology on Participatory Action Research (IAP) ) under a socio-critical paradigm, which addresses a school need and intervenes in it, with the design and implementation of the ABJ. The population was composed of 35 students, aged between 9 and 10 years. In addition, techniques such as participant observation, the survey, the interview with their specific instruments such as aulic observation sheets, questionnaire, evaluation sheet and an interview guide will be used. Finally, he analyzed the data qualitatively and quantitatively, with greater emphasis on the description, for accuracy, he concludes the ABJ strategy, encouraged group work, collaborative work; as well as the participation of the student became more active giving him security and confidence in the face of what he was exposing and finally a greater interest in mathematics was changed; achieving in this way a significant learning, immersion in the constructivist theory that seeks an improvement and educational quality.
Description: El presente proyecto de innovación, surgió de las prácticas pre-profesionales realizadas en la Unidad Educativa” Luis Cordero”, ubicada en la cuidad de Azogues provincia del Cañar y se centró en proponer una estrategia didáctica denominada Aprendizaje Basado en el Juego (ABJ), para determinar cómo influye en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la multiplicación y división de números enteros, en el sexto año de Educación General Básica paralelo “B” del año lectivo 2019-2020, esta indagación utilizó la metodología de la Investigación Acción Participativa (IAP) bajo un paradigma socio crítico, que aborda una necesidad escolar e interviene en la misma, con el diseño e implementación del ABJ. La población estuvo compuesta por 35 alumnos, de edades comprendidas entre los 9 y 10 años. Además, se utilizaron técnicas como la observación participante, la encuesta, la entrevista con sus respectivos instrumentos como fichas de observación áulica, cuestionario, ficha de evaluación y una guía de entrevista. Por último, se analizó los datos de manera cualitativa y cuantitativa, haciendo mayor énfasis en la descripción, por consiguiente, se llegó a la conclusión de que la estrategia del ABJ, fomentó el trabajo grupal, el trabajo colaborativo; de igual manera la participación del estudiante se volvió más activa, sintió mayor seguridad y confianza ante lo que exponía y por último se logró un mayor interés por las matemáticas; obteniendo de esta manera un aprendizaje significativo, inmerso en la teoría constructivista que busca una mejora y calidad educativa.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1437
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS-FINAL-FINAL-4 (margenes).pdfTexto completo8,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.