Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1458
Title: Secuencia didáctica para fortalecer el proceso de lectoescritura en estudiantes con bajo rendimiento escolar del tercer año “A”, de Educación Básica, de la Unidad “Abelardo Tamariz Crespo”
Authors: Sangucho Bonilla, María de los Angeles
metadata.dc.contributor.advisor: Pacheco Armijos, Edwin Sebastián
Keywords: Actividades lúdicas
Lectoescritura
Bajo rendimiento escolar
Secuencia didáctica
Playful activities
Literacy
Low educational attainment
Teaching sequence
Issue Date: 4-Apr-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;32
Abstract: In the context of the pre-vocational practices, developed in the area of Language and Literature in the Third Year of Basic General Education of the Educational Unit "Abelardo Tamariz Crespo", was identified, from the pretest, that a group of six students, with low school performance which for Rodríguez (2015) are children who do not achieve the expected academic learning, do not meet the parameters according to age and pedagogical level, thus not reaching the literacy level recommended for their school year. In this sense, the general objective was to "strengthen literacy in students with low academic performance in the third year of basic education of the Educational Unit "Abelardo Tamariz Crespo" through the application of a didactic sequence. At the theoretical level, the following references were used: Montealegre y Forrero (2016), Ministerio de Educación (2016), Gómez, Molano y Rodríguez (2015), Díaz (2013), Narvarte (2013) and Cassany (2013). The methodological process is based on the Socio-critical Paradigm, with a Qualitative Approach, with the use of Participatory Action Research as a method, participant observation, documentary analysis, interview and test as techniques and field journals, documentary analysis guide, question guide and written tests as research tools. The results of the post-test indicated, in general, that the six students advanced significantly in their literacy level, starting with the application of the didactic sequence. Finally, it can be concluded that the didactic sequence proposed made it possible to strengthen literacy in a group of students with school delays, because it represented a relevant academic reinforcement and attached to the curricular approaches specific to the school year.
Description: En el contexto de las prácticas preprofesionales, desarrolladas en el área de Lengua y Literatura en el Tercer año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo”, se identificó, a partir del pre test, que un grupo de seis estudiantes, con bajo rendimiento escolar los cuales para Rodríguez (2015) son niños que no logra los aprendizajes académicos esperados, no cumplen con parámetros de acuerdo a la edad y nivel pedagógico, de este modo no alcanzan el nivel de lectoescritura recomendado para su año escolar. En este sentido, se planteó como objetivo general “fortalecer la lectoescritura en los estudiantes con bajo rendimiento escolar de tercer año de educación básica de la Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo” a través de la aplicación de una secuencia didáctica”. A nivel teórico se emplearon los siguientes referentes: Montealegre y Forrero (2016), Ministerio de Educación (2016), Gómez, Molano y Rodríguez (2015), Díaz (2013), Narvarte (2013) y Cassany (2013). Respecto al proceso metodológico se parte del Paradigma Sociocrítico, con un Enfoque Cualitativo, con el empleo de la Investigación Acción Participativa como método, la observación participante, análisis documental, entrevista y test como técnicas y diarios de campo, guía de análisis documental, guía de preguntas y pruebas escritas como instrumentos de investigación. Los resultados del post test indicaron, de manera general, que los seis estudiantes avanzaron significativamente en su nivel de lectoescritura, a partir de la aplicación de la secuencia didáctica. Finalmente, se puede concluir que la secuencia didáctica propuesta permitió fortalecer la lectoescritura en un grupo de estudiantes con retraso escolar, debido a que, representó un refuerzo académico pertinente y apegado a los planteamientos curriculares propios del año escolar.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1458
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYEC~1.PDF2,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.