Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1483
Title: El cuento como estrategia didáctica para mejorar el proceso de producción escrita en el 5to año “A” de la Unidad Educativa Abelardo Tamariz Crespo.
Authors: Cornejo Murillo, Luis Felipe
Paz León, Ivette Melissa
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Ortega, Francisco Javier
Keywords: Producción escrita
Sistema de actividades
Cuentos infantiles
Didáctica de la lengua
Written production
System of activities
Children’s stories
Didactic of language
Issue Date: 27-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;33
Abstract: This academic research is focused on text production at the medium level of Compulsory Education In the context of pre-professional practices carried out in the fifth year of Basic Education in “Abelardo Tamariz” School, the student’s text production has not been observed despite being considered a fundamental component according to the country's and the institution’s standards. As its development is of paramount importance, it has been established as a general objective to propose a system of activities based on the children’s story to improve the text production process. The method0 design is Participatory Action Research with a qualitative focus. To detect the problem we used data collection through participant observation and documentary analysis. With the help of theoretical referents, we were able to determine the didactics that the Language and Literature domain should use in the classroom. We propose a system of activities as a teaching resource based on the children’s story, a genre with which the students are familiar. The proposal takes the procedural approach to structure the moments of the class and it explains learning activities and ways of working to achieve that the process of producing texts is not overshadowed by the other macro skills of the Language.
Description: La presente investigación académica aborda la temática de producción de textos en el subnivel medio. Durante las prácticas pre profesionales realizadas en el quinto año de Educación Básica de la Escuela “Abelardo Tamariz”, no se ha evidenciado el debido tratamiento hacia el desarrollo de la producción de textos a pesar de ser considerada como un componente fundamental según las normativas del país y de la institución. Siendo de suma importancia su desarrollo, se ha establecido como objetivo general proponer un sistema de actividades basada en el cuento para mejorar el proceso de producción de textos. El diseño del proyecto corresponde a la Investigación Acción Participativa con un enfoque cualitativo. Para detectar la problemática nos servimos de la recolección de datos por medio de la observación participante y el análisis documental. Con la ayuda de referentes teóricos se pudo determinar la didáctica que el área de Lengua y Literatura debe acoger y de qué modo hacer que aterrice en el aula de clase. Como resultado investigativo se ha propuesto un sistema de actividades basadas en el cuento, un género cercano a los estudiantes, como recurso de enseñanza. La propuesta toma el enfoque procesual para estructurar los momentos de la clase, en ella se explican actividades de aprendizaje y formas trabajo para conseguir que el proceso de producción de textos no quede eclipsado por las otras macro-destrezas de la Lengua.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1483
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis (Tribunal 55).pdfTexto completo2,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.