Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1484
Title: Escritura creativa como estrategia didáctica. Valoración de su efectividad en 2º y 9º grados de las unidades educativas "Zoila Aurora Palacios" y "Abelardo Tamariz Crespo” de Cuenca.
Authors: Tenesaca Ñauta, Erika Priscila
Zhunio Mayaguari, Steveen Ismael
metadata.dc.contributor.advisor: Barrera Jiménez, Ana Delia
Keywords: Escritura Creativa
Estrategia de enseñanza
Composición literaria
Proceso de aprendizaje
Proceso cognitivo
Ereative Writing
Teaching strategy
Literary composition
Learning process
Cognitive process
Issue Date: 10-Jun-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;66
Abstract: Writing as a social practice, too, is introspective because it needs the development of the individual's cognitive processes. Therefore, the following research paper emerges, called: Creative writing as a teaching strategy for the construction of narrative texts, with the aim of assessing its effectiveness in 2nd and 9th EGB of the Zoila Aurora Palacios and Abelardo Tamariz Crespo schools. To meet this objective, the Critical Socio paradigm was used, with a qualitative and quantitative approach, together with Participatory Action Research. Meanwhile, the instruments used were: interview questionnaire, observation guide, field diaries and rubric for the evaluation of the strategy. After the implementation of the Strategy, in the aforementioned contexts, the evaluation of its effectiveness arises. On the other hand, the literature review addressed several topics, such as: the procedural didactic approach and the didactic and epistemic conceptions of creative writing, which allowed the creation of indicators for the respective assessment by specialists and the practical assessment by investigating agents The results obtained from the theoretical and practical assessment determine its effectiveness. Therefore, didactic strategies must be implemented with a heuristic vision of writing, that is, the dynamics between creativity, imagination and textual composition processes.
Description: La escritura como práctica social, también, es introspectiva porque necesita el desarrollo de los procesos cognitivos del individuo. Por ello, surge el siguiente trabajo de investigación, denominado: Escritura creativa como estrategia didáctica para la construcción de textos narrativos, con el objetivo de valorar su efectividad en 2º y 9º de EGB de las escuelas Zoila Aurora Palacios y Abelardo Tamariz Crespo. Para cumplir este objetivo, se empleó el paradigma Socio Crítico, con un enfoque cualitativo y cuantitativo, junto a la Investigación Acción Participativa. En tanto, los instrumentos utilizados fueron: cuestionario de entrevista, guía de observación, diarios de campo y rúbrica para la evaluación de la estrategia. Luego de la implementación de la Estrategia, en los contextos mencionados, surge la valoración de su efectividad. Por otra parte, la revisión bibliografía, atendió varios tópicos, como: el enfoque didáctico procesual y la concepciones didácticas y epistémicas de la escritura creativa, las mismas que permitieron crear los indicadores para la respectiva valoración por parte de especialistas y la valoración práctica por los agentes investigadores. Los resultados obtenidos de la valoración teórica y práctica, determinan la efectividad de la misma. Por ello, se debe implementar estrategias didácticas con una visión heurístico de la escritura, es decir, la dinámica entre la creatividad, la imaginación y los procesos de composición textual.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1484
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tenesaca-Zhunio EB Tesis.pdfTexto completo2,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.