Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1645
Title: La evaluación cualitativa como estrategia didáctica para el fortalecimiento del aprendizaje en el Quinto Año de Educación General Básica de la Escuela Luis Napoleón Dillon, del cantón Suscal
Authors: Bravo Morales, Blanca Guadalupe
Pacheco Narváez, Pablo Xavier
Izquierdo Matute, Wilmer Eduardo
metadata.dc.contributor.advisor: Amoroso Peralta, Silvana Mireya
Keywords: Evaluación formativa
Evaluación cualitativa
Juego
Enseñanza-aprendizaje
Formative evaluation
Qualitative evaluation
Game
Teaching-learning
Modalidad a distancia
Issue Date: 15-Oct-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;71
Abstract: Qualitative evaluation has received little attention in basic education academic practices by teachers, which has allowed qualitative evaluation to acquire full relevance; However, it is incapable of evaluating attitudes, abilities, behaviors, skills, as well as providing information to the teacher about the teaching-learning process, limiting the capacity for continuous improvement in professional teaching practices. In this sense, the present investigation focused on evaluation as qualitative and formative, in order to promote their practices in classrooms. The research objective was to develop qualitative evaluation proposals as a didactic strategy to strengthen the learning process in the fifth year of EGB at the Luis Napoléon Dillon school in the Suscal canton. For this, we worked through a descriptive, quali-quantitative research methodology. The research sample consisted of 92 students who participated in a quantitatively assessed survey, and 7 students who were qualitatively assessed. This information guided the design of a didactic guide that seeks that teachers who make use of it are capable of designing a qualitative evaluation based on the game. The general conclusions of the research point to considering new forms of evaluation such as qualitative formative as alternatives capable of complementing the shortcomings that derive from the use focused exclusively on quantitative and summative evaluations.
Description: La evaluación cualitativa ha recibido poca atención en las prácticas académicas de educación básica por parte de los docentes, lo que ha permitido que la evaluación cuantitativa adquiera total relevancia; sin embargo, esta es incapaz de evaluar actitudes, habilidades comportamientos, destrezas, así como de brindar información al docente sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje, limitando la capacidad de mejora continua en las prácticas profesionales docentes. En este sentido, la presente investigación se enfocó en la evaluación cualitativa y formativa, con el objeto de fomentar sus prácticas en los salones de clase. El objetivo investigativo fue el de desarrollar propuestas de evaluación cualitativa como estrategia didáctica para el fortalecimiento del proceso de aprendizaje en el quinto año de EGB de la escuela Luis Napoléon Dillon del cantón Suscal. Para esto, se trabajó mediante una metodología de investigación descriptiva, cuali-cuantitativa. La muestra de investigación estuvo conformada por 92 estudiantes que participaron de una encuesta valorada cuantitativamente, y 7 estudiantes que fueron valorados cualitativamente. Esta información orientó el diseño de una guía didáctica que busca que los docentes que hacen uso de ella, sean capaces de diseñar una evaluación cualitativa basada en el juego. Las conclusiones generales de la investigación apuntan a considerar nuevas formas de evaluación como lo es la cualitativa formativa como alternativas capaces de complementar las falencias que derivan del uso focalizado exclusivamente en las evaluaciones cuantitativas y sumativas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1645
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a. Documento de Trabajo de Integración Curricular.pdfTexto completo21,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.