Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1945
Title: Experimentación del método Montessori para el desarrollo de la Conciencia Fonológica en niños de 6 a 7 años de la Unidad Educativa del Milenio Francisco Febres Cordero
Authors: Cufuna Delsa, Silva Amino
Suárez Verdugo, Ximena Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Choin, David Olivier Denis
Keywords: Conciencia fonológica
Método Montessori
Videos educativos
Phonological Awareness
Montessori Method
Educational videos
Issue Date: 6-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;116
Abstract: Research shows that the importance of the development of Phonological Awareness (PA) in schools determines an appropriate foundation to introduce the world of reading and writing, which should be promoted by active and creative methodologies that encourage the continuous and meaningful progress of the student. For this reason, the purpose of this study entitled "Experimentation of the Montessori method for the development of Phonological Awareness in children from 6 to 7 years old in the Millennium Educational Unit "Francisco Febres Cordero", is to develop for the virtual classroom a system of activities supported by the Montessori method based on the principles for the development of Phonological Awareness. References to Ramos and Cuadrado; Rieder; Troncoso et al. and others are cited as theoretical references, which provide a basis for the importance of Phonological Awareness, a communication approach, educational clips and other topics of relevance to the research. The methodology used has a qualitative socio-critical approach, using anecdotal registers and the Prueba para la Evaluación de la Conciencia Fonológica (PECO) as instruments of data acquisition for the evaluation of the information collected on Phonological Awareness with emphasis on syllabic and phonemic omission. Finally, six technical data sheets are made, composed of videos on YouTube with Montessori activities and materials for the easy understanding of syllables and phonemes. In this way, the expert evaluation allows us to know if the proposal is viable or not in the case of application with students in the second year of primary school.
Description: Estudios dan muestra que la importancia del desarrollo de la Conciencia Fonológica (CF) en la escolaridad determina una base adecuada para introducirse al mundo de la lectoescritura, la misma debe ser potenciada por metodologías activas y constructivas que favorezcan el progreso continuo y significativo del estudiante. Por lo cual, el presente estudio titulado “Experimentación del método Montessori para el desarrollo de la Conciencia Fonológica en niños de 6 a 7 años de la Unidad Educativa del Milenio “Francisco Febres Cordero”, tiene como propósito final elaborar para el contexto virtual un sistema de actividades fundamentadas en los principios del método Montessori para el desarrollo de la conciencia fonológica. Como referentes teóricos se mencionan a Ramos y Cuadrado; Rieder; Troncoso et al. y otros, quienes dan fundamento de la importancia de la Conciencia Fonológica, enfoque comunicativo, videos educativos y otros temas de relevancia para la indagación. La metodología que se utilizó tiene un enfoque socio-crítico de carácter cualitativo, así mismo se usa registros anecdóticos y la Prueba para la Evaluación de la Conciencia Fonológica (PECO) como instrumentos de recolección de datos para el análisis de la información recolectada sobre la conciencia fonológica con énfasis en la omisión silábica y fonémica. Finalmente, se realiza seis fichas técnicas que constan de videos que están en YouTube con actividades y materiales Montessori, para la fácil comprensión de sílabas y fonemas. Así, la valoración de expertos permite saber si la propuesta es o no viable en caso de aplicarse con los estudiantes de segundo de básica.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1945
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS CUFUNA DELSA Y SUREZ XIMENA TRABAJO DE INTEGRACIN CURRICULAR.pdfTexto completo1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.