Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1953
Title: La radio como proyecto escolar: una propuesta para fortalecer el aprendizaje interdisciplinar dentro de la Educación Intercultural Bilingüe.
Authors: Aguirre Demera, Dayana Gabriela
Suqui Pizarro, Diego Mauricio
metadata.dc.contributor.advisor: Flores Chuquimarca, Daysi Karina
Keywords: Radio escolar
Interculturalidad
Trabajo colaborativo
Interdisciplinariedad
School radio
Interculturality
Collaborative
Work
Interdisciplinarity
Issue Date: 15-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEIB-PLS;4
Abstract: The research is based on a pedagogical proposal using radio as a school project Chibuleo intercultural bilingual educational millennium unit, as a starting point it is taken as a reference the background of radio in the EIB and its influence as a means of communication both in the bilingual intercultural educational as in the western education in the lasts three decades, therefore, the methodology used was participatory action research, that allowed a horizontal and collaborative relationship among all the educational actors in the different stages research instruments were used like the field daily newspapers, participant observation an interviews. For the development of the proposal project-based learning (PBL) as proposed by “manual for the development of school projects in bilingual intercultural education centers” arranged within the pedagogical guidelines for the implementation of MOSEIB. Every step of this methodology has been adapted to the different phases that constitute a radio program and in turn, adapt to the virtual environment, built on collaborative work between teacher, student and community. By way of conclusion, it can be said that school radio is a pedagogical strategy that improves interdisciplinary learning, strengthening different skills and skills in the course of the project as their research role, collaborative work and cultural and linguistic belonging contributing to the comprehensive of the student and contributing significantly to the output profile from the bilingual intercultural education students.
Description: La investigación parte de una propuesta pedagógica utilizando la radio como proyecto escolar en la Unidad Educativa del Milenio Intercultural Bilingüe Chibuleo, como punto de partida se toma como referencia los antecedentes de la radio en la EIB y su influencia como medio de comunicación tanto en la Educación Intercultural Bilingüe como en la educación occidental en las últimas tres décadas, por consiguiente, la metodología utilizada fue una investigación acción participativa que permitió una relación horizontal y colaborativa entre todos los actores educativos en las diferente etapas se utilizaron instrumentos de investigación como el diario de campo, la observación participante y las entrevistas. Para el desarrollo de la propuesta se utilizó el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), tal como lo propone el “Manual para la elaboración de proyectos escolares en los centros educativos interculturales bilingües” dispuesto dentro de los lineamientos pedagógicos para la implementación del MOSEIB. Cada paso de esta metodología ha sido adaptado a las distintas fases que constituye la producción de un programa de radio y a su vez adecuados al entorno virtual, construidos a base de un trabajo colaborativo entre docente, alumno y comunidad. A manera de conclusión se puede afirmar que la radio escolar es una estrategia pedagógica que mejora el aprendizaje interdisciplinar, fortaleciendo distintas habilidades y destrezas en el transcurso del proyecto como su rol investigador, el trabajo colaborativo y su pertinencia cultural y lingüística contribuyendo en el desarrollo integral del estudiante y aportando significativamente al perfil de salida del estudiante de educación Intercultural Bilingüe.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1953
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua Shuar

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo Integrador Curricular.pdfTexto completo3,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.