Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1974
Title: Las funciones de la educación y su contribución a la formación de una actitud ética: un análisis del libro de Estudios Sociales del sexto nivel de Educación General Básica De La Unidad Educativa Del Milenio Febres Cordero
Authors: Iglesias Bayas, Andrés Marcelo
metadata.dc.contributor.advisor: Campozano Avilés, Enma Polonia
Keywords: Ética
Subjetivación
Ciencias Sociales
Libertad
Ethics
Subjectivation
Social Sciences
Freedom
Issue Date: 6-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;118
Abstract: The present work of curricular integration focuses on the analysis of school education, its functions and the potential relationship of the subject of Social Studies in the construction of an ethical attitude. The sharing of different authors on the concept of ethics is in the formation of a character that guides people in the process of making decisions making use of reason and the praxis of their freedom, taking into account at the same time that these They must be able to generate positive effects not only in their lives, but also in the lives of others. Based on this research interest, a review of the concept of ethics is made, and in particular, ethics as an educational dimension. Gert Biesta's proposal is analyzed with special attention to the qualification, socialization and subjectivation functions of education, which are used as categories for the analysis of the Social Studies book of the sixth level of Basic General Education in Ecuador. Through a content analysis, aspects were found that suggest that the content of the book provides opportunities to generate spaces for reflection that could lead to an ethical position on the part of the students.
Description: El presente trabajo de integración curricular se centra en el análisis de la educación escolarizada, sus funciones y la potencial relación de la asignatura de Estudios Sociales en la construcción de una actitud ética. La puesta en común de distintos autores sobre el concepto de ética está en la formación de un carácter que guíe a las personas en el proceso de tomar decisiones haciendo uso de la razón y la praxis de su libertad, teniendo en cuenta a la vez que estos deben ser capaces de generar efectos positivos no solo en sus vidas, sino también en la vida de los demás. A partir de este interés de investigación se hace una revisión del concepto de ética, y en particular, la ética como una dimensión educativa. Se analiza la propuesta de Gert Biesta con especial atención a las funciones de cualificación, socialización y subjetivación de la educación, las mismas que son utilizadas como categorías para el análisis del libro de Estudios Sociales del sexto nivel de Educación General Básica de Ecuador. Por medio de un análisis de contenido se encontraron aspectos que sugieren que el contenido del libro brinda oportunidades para generar espacios de reflexión que podrían derivar en un posicionamiento ético por parte de los estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1974
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.