Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2010
Title: Escritura creativa de textos a partir de la lectura de cuentos clásicos con estudiantes del Tercero “A” de Educación General Básica de la Unidad Educativa del Milenio “Sayausí” período lectivo 2020 – 2021
Authors: Ortega Torres, Lilibeth Mercedes
Portocarrero Machuca, Cristina Vanessa
metadata.dc.contributor.advisor: Cajamarca Illescas, Ángel Marcelo
Keywords: Escritura creativa
Técnicas de escritura creativa
Producción de textos
Creative writing
Creative writing techniques
Text production
Issue Date: 6-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;144
Abstract: This research is about the creative writing of texts from the reading of classic stories with students of the Third "A" of Basic General Education of the Millennium Educational Unit "Sayausí" school period 2020 - 2021. For this, the main theoretical references that provided definitions about creative writing and reading stories as an educational resource. In addition, the production of creative texts was established as a general objective once the proposal that allowed to specify the scope of this research had been diagnosed, substantiated and developed. This work was developed under a socio-critical paradigm, with a qualitative methodology. The method used was research-action, the data collection techniques were participant observation and semi-structured interviews with the teacher. Likewise, among the information collection instruments are the field diaries and the interview script that consisted of open questions that made it possible to collect data of interest for the research. Regarding the proposal, a workshop called “Escritiva” was developed which generated positive results and showed that all students are capable of improving their creative writing by producing texts. Some students are easier than others when writing, but with greater motivation generated by teachers can improve in this regard. Finally, it is considered that, if openness is provided, awakens the imagination and implements necessary techniques, students will be able to capture their feelings, emotions and experiences in meaningful creative texts.
Description: La presente investigación trata sobre la escritura creativa de textos a partir de la lectura de cuentos clásicos con estudiantes del Tercero “A” de Educación General Básica de la Unidad Educativa del Milenio “Sayausí” período lectivo 2020 – 2021. Para esto, se revisó los principales referentes teóricos que aportaron con definiciones acerca de la escritura creativa y sobre la lectura de cuentos como recurso educativo. Además, se planteó como objetivo general la producción de textos creativos una vez diagnosticado, fundamentado y desarrollado la propuesta que permitió concretar el alcance de esta investigación. Este trabajo se desarrolló bajo un paradigma socio-crítico, con una metodología cualitativa. El método empleado fue investigación -acción, las técnicas de recolección de datos fueron la observación participante y entrevistas semiestructuradas realizadas a la docente. Asimismo, entre los instrumentos de recolección de información están los diarios de campo y el guion de entrevista que constó de preguntas abiertas que permitieron recolectar datos de interés para la investigación. En cuanto a la propuesta, se desarrolló un taller llamado “Escritiva” que generó resultados positivos y demostró que todos los estudiantes son capaces de mejorar su escritura creativa al producir textos. Algunos estudiantes tienen mayor facilidad que otros al momento de escribir, pero con una mayor motivación generada por los docentes se puede mejorar en este aspecto. Finalmente se considera que, si se brinda apertura, despierta la imaginación e implementan técnicas necesarias, los alumnos serán capaces de plasmar sus sentimientos, emociones y experiencias en significativos textos creativos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2010
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación Ortega y Portocarrero.pdf2,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.