Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2135
Title: Mejora de la praxis del docente de educación inicial: Neopass@ction
Authors: Barberi Ruiz, Ormary Egleé
Ordóñez Urgilés, Jennifer Andrea
Keywords: Educación Inicial
Plataforma Neopass@ction
Plataforma Neopass@ction
Práctica docente
Video formación
Video formación
Initial education
Teaching practice
Video training,
Neopass @ ction platform
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: This article contains the theoretical-conceptual advances on video training in the field of Initial Education (EI), derived from a research experience in Intercultural Bilingual Education (EIB), for the improvement of teaching practice in the Education center Initial (CEI) “Antonio Borrero”, city of Cuenca, province of Azuay-Ecuador on the basis of the platform Neopass@ction, its contributions, principles and phases for its development: collection and analysis of video recordings of the classes of participating teachers; monitoring-evaluation of the video-training that will make it possible to verify with the teachers themselves and the experts in teacher training, the transformation of teaching practices; and finally, the selection, editing and systematization by categories of all the videos produced, based on the critical and typical times defined by the participating teachers and by the expert evaluators. The aim is to improve the practice of the teachers of the aforementioned educational center object of intervention, after the implementation of the design, in addition to a free access digital platform, which acts as a living showcase open to the public, through which the transformations of the teaching practice of this educational level are shown.
Description: El presente artículo contiene los avances teóricos-conceptuales sobre la video formación en el ámbito de la Educación Inicial (EI), derivado de una experiencia investigativa en la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) para la mejora de la práctica docente en el centro de Educación Inicial (CEI) Antonio Borrero, ciudad de Cuenca, provincia del Azuay-Ecuador. Se basa en la plataforma Neopass@ ction y sus aportes y principios. Las fases para su aplicación son: recolección y análisis de grabaciones en video de las clases de los maestros participantes; seguimiento-valoración de la video-formación, lo que posibilitará la verificación de las clases con los mismos docentes y con los expertos en formación docente para transformar las prácticas docentes; y, finalmente, la selección, edición y sistematización por categorías de todos los videos producidos, en función de los tiempos críticos y típicos definidos por los docentes participantes y por los expertos evaluadores. Se aspira a la mejora de la práctica de las docentes del referido centro educativo objeto de intervención luego de la implementación del diseño. Además, se creará una plataforma digital de libre acceso, que actúe como una vitrina viviente abierta al público, por medio de la cual se muestren las transformaciones de la praxis docente de este nivel educativo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2135
ISBN: 9789942783677
Appears in Collections:Prácticas, investigación, innovación y perspectivas de la educación inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Libro_practicas_45-50.pdfTexto completo87,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.