Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2337
Title: Influencia de la modalidad virtual en el rendimiento académico en “Física” de estudiantes de segundo Bachillerato en la Unidad Educativa “Herlinda Toral”
Authors: Cajamarca Torres, Doménica Mariela
Campoverde Prieto, Jeniffer Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Cuenca Cabrera, Carlos Andrés
Panamá Criollo, Germán Wilfrido
Keywords: Rendimiento académico
Física
Modalidad virtual
Academic performance
Physics
Virtual modality
Types of virtual modality
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;6
Abstract: The present research sought to analyze the influence of the implementation of the virtual modality in the academic performance of Physics of the students of the Second Year of High School of the Herlinda Toral Educational Unit. In order to achieve the proposed objective, theoretical references on Physics teaching, academic performance, types of virtual modality were systematized, and the teaching of Physics in this modality was also described. The project had an interpretative paradigm since the research sought to describe the educational reality from the meaning of the people involved. Continuing with this process, a diagnosis of the teaching method applied by the teacher in virtual mode and its influence on academic performance was proposed, applying techniques such as observation, interview and review of grades. These techniques provided relevant information to deduce that there was low performance, lack of interest and that classes were taught in the same way. Based on these aspects, a proposal was constructed that consisted of applying 3 types of virtual modality (synchronous, asynchronous and hybrid) in the subject "Energy and its transfer rate" for 3 weeks and it was evaluated with the same process as in the diagnosis, adding the satisfaction survey technique and the application of a final evaluation. This intervention resulted in an improvement in the academic performance of the students to whom hybrid classes were applied. Finally, conclusions were presented, focused on responding to the proposed objectives.
Description: La presente investigación buscó analizar la influencia de la implementación de la modalidad virtual en el rendimiento académico de Física de los estudiantes de Segundo Año de Bachillerato de la Unidad Educativa Herlinda Toral. Con el fin de conseguir el objetivo planteado se sistematizaron referentes teóricos sobre la enseñanza de la Física, rendimiento académico, tipos de modalidad virtual, además se describió la enseñanza de la Física en dicha modalidad. El proyecto tuvo un paradigma interpretativo puesto a que la investigación buscó describir la realidad educativa desde el significado de las personas implicadas. Continuando con este proceso, se planteó el diagnóstico de la forma de enseñanza aplicada por la docente en modalidad virtual y su influencia en el rendimiento académico, aplicando técnicas como la observación, entrevista y revisión de calificaciones. Las mismas brindaron información relevante para deducir que existía un bajo rendimiento, falta de interés y que las clases eran impartidas de la misma forma. Con base en estos aspectos se construyó una propuesta que consistía en aplicar 3 tipos de modalidad virtual (sincrónica, asincrónica e híbrida) en el tema “La energía y su ritmo de transferencia” durante 3 semanas y se evaluó con el mismo proceso que en el diagnostico, adicionando la técnica de encuesta de satisfacción y la aplicación de una evaluación final. De esta intervención se obtuvo una mejora en el rendimiento académico de los estudiantes a los cuales se les aplicó clases híbridas. Finalmente, se presentaron las conclusiones enfocadas en dar respuesta a los objetivos planteados.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2337
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC21ECE (1).pdfTexto completo2,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.