Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2345
Title: Estrategia didáctica virtual para mejorar el proceso de enseñanza- aprendizaje de “célula” en primero de bachillerato de la Unidad Educativa “Luis Cordero”
Authors: Gualpa Marca, Gloria Lisseth
Paredes Benavides, Alicia Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Torres Muros, Lucía
Pérez Cárdenas, Mariela Alexandra
Keywords: Estrategia didáctica virtual
Enseñanza-aprendizaje
Página web
Aprendizaje significativo
Conceptualización
Experimentación
Virtual didactic strategy
Teaching-learning
Web page
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;14
Abstract: The objective of this project is to contribute with a virtual didactic strategy in the teaching-learning process about the cell, for first year high school students. This was determined as a response to the detected problem of insufficient applicability of physical and virtual didactic resources in Biology classes. In the first part of this research, a systematization is made about the dynamics, experiments and simulations in the teaching- learning process of Biology; in order to relate the different theoretical references with the problematic in development. The methodology used to develop this work is based on field research with a mixed approach that combines qualitative and quantitative information. For this purpose, four data collection instruments were used: observation, surveys, pre-post-test and interview. The first three instruments were applied to a sample of 120 first year high school students form the "Luis Cordero" school in Azogues. And the interview was applied to the biology teacher of this institution. The third part of this research consists in the design, development and evaluation of the proposed intervention: a web page for the conceptualization, experimentation and simulation of cells. The data analysis allowed that the web page had a positive influence in the student's significant learning, since they were able to experiment and simulate biological facts and concepts. Meanwhile, for the teacher, the web page is a teaching aid for his classes.
Description: El presente proyecto tiene como objetivo contribuir con una estrategia didáctica virtual al proceso de enseñanza-aprendizaje sobre la célula, para estudiantes de primero de bachillerato. Esto se determinó como respuesta a la problemática detectada: una insuficiente aplicabilidad de recursos didácticos físicos y virtuales dentro de las clases de Biología. En la primera parte de esta investigación, se realiza una sistematización acerca de las dinámicas, experimentos y simulaciones en el proceso de enseñanza –aprendizaje de la Biología; con el fin de relacionar los distintos referentes teóricos con la problemática en desarrollo. La metodología usada para desarrollar este trabajo se basa en una investigación de campo con un enfoque de tipo mixto que combina información cualitativa y cuantitativa. Para ello, se utilizaron cuatro instrumentos de recolección de datos: observación, encuestas, pre - postest y entrevista. Los tres primeros instrumentos se aplicaron a una muestra de 120 estudiantes de primero de bachillerato de la Unidad Educativa “Luis Cordero” de Azogues. Mientras que, la entrevista se realizó al docente de Biología de la misma institución. La tercera parte de esta investigación consiste en el diseño, desarrollo y evaluación de la propuesta de intervención: una página web para la conceptualización, experimentación y simulación de la célula. El análisis de datos evidenció que, la página web influyó positivamente en el aprendizaje significativo del estudiante; ya que, tuvo la capacidad de experimentar y simular los hechos y conceptos biológicos. Para el docente, la página web se instituyó como una herramienta de apoyo para sus clases.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2345
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.Tesis_ECE_Gualpa_Paredes_web_final.pdfTexto completo5,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.