Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2386
Title: | El pensamiento visual como estrategia para fortalecer la comprensión lectora en el área de Lengua y Literatura a través de cuentos y leyendas ecuatorianas en los estudiantes de cuarto año de Educación Básica de la Unidad Educativa “Remigio Romero y Cordero” |
Authors: | Mendoza Bernal, Julie Christina Parra Tenelanda, Diana Estefania |
metadata.dc.contributor.advisor: | Andrade Tapia, Jorge Oswaldo |
Keywords: | Comprensión lectora Pensamiento visual Estrategia Niveles de comprensión lectora Reading comprehension Visual thinking Strategy Reading comprehension levels |
Issue Date: | 14-Apr-2022 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;160 |
Abstract: | The present degree work is focused on the design and implementation of activities focused on the strategy of visual thinking to strengthen the reading comprehension of the twenty-seven students of the fourth year of Basic Education parallel "A" of the educational unit "Remigio Romero y Cordero" morning section. To develop the research project, it was pertinent to search for international, national and local studies of reading comprehension and visual thinking strategy. Likewise, the research - action methodology was used within the socio - critical paradigm with the mixed approach; for the collection of data on the object of study, different research techniques and instruments were used: participant observation, field diary, survey and interview. Similarly, to verify the progress of the students in reading comprehension, a pre-test and post-test were applied, that their skills improved at all three levels (literal, inferential and critical). Thus, the visual thinking strategy helps the understanding of texts, because students can communicate, transmit and present ideas through images, thus developing new criteria and concepts. |
Description: | El presente trabajo de titulación está enfocado en el diseño e implementación de actividades centradas en la estrategia del pensamiento visual para fortalecer la comprensión lectora de los veintisiete estudiantes del cuarto año de Educación Básica paralelo “A” de la Unidad Educativa “Remigio Romero y Cordero” sección matutina. Para desarrollar el proyecto de investigación fue pertinente realizar una búsqueda de estudios internacionales, nacionales y locales de la comprensión lectora y la estrategia del pensamiento visual. Asimismo, se utilizó la metodología de investigación - acción dentro del paradigma socio - crítico con el enfoque mixto; para la recolección de datos sobre el objeto de estudio se utilizaron diferentes técnicas e instrumentos de investigación: observación participante, diario de campo, encuesta y entrevista. De igual manera, para verificar el avance de los educandos en la comprensión lectora se aplicaron un pretest y postest, en los cuales se evidenció que mejoraron sus habilidades en los tres niveles (literal, inferencial y crítico). Es así que la estrategia del pensamiento visual ayuda a la comprensión de textos, debido a que los educandos pueden comunicar, transmitir y exponer ideas a través de imágenes desarrollando así nuevos criterios y conceptos. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2386 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2. Tesis pdf.pdf | Texto completo | 6,37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.