Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2421
Title: | Plan de Intervención Logopédica de la Dislalia Funcional en Estudiantes con Discapacidad Intelectual dentro de Ambientes de Aprendizaje Real |
Authors: | Chacha Cornejo, Jose Francisco Guanoquiza Salinas, Samantha Lisseth |
metadata.dc.contributor.advisor: | Crespo Castillo, Octavio Segundo |
Keywords: | Dislalia funcional Discapacidad Intelectual Ambientes de aprendizaje Functional Dyslalia Intellectual Disability Learning environments |
Issue Date: | 19-Apr-2022 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEE-L;21 |
Abstract: | The present investigation has the objective of proposing a logopedic intervention plan to correct the functional dyslalia in students with intellectual disabilities inside real learning environments. The methodology used is raised from the case study method and the qualitative approach, which has allowed the use of the following research techniques: non-participant observation, the research bibliography, the documental research, and the interview. The applied techniques correspond with the following instruments: field diary, bibliographic file, informs of language therapy, and the interview guide. The results that were given by the application of these instruments indicate that the analyzed case presents symptomatology of functional dyslalia with the following characteristics: superior costal breathing persistent, difficulty synchronizing their breathing with phonation, difficulty pronouncing diphthongs and reverse syllables, and finally, the distortion of the phoneme /r/ and its diphones: /dr/ and /gr/. |
Description: | La presente investigación tiene por objetivo: proponer un plan de intervención logopédica para la corrección de la dislalia funcional en estudiantes con discapacidad intelectual dentro de ambientes de aprendizaje real. La metodología utilizada está planteada desde el método de estudio de casos y desde el enfoque cualitativo, mismo que permitió utilizar las siguientes técnicas de investigación: la observación no participante; la revisión bibliográfica; la revisión documental y la entrevista. Las técnicas aplicadas se corresponden con los siguientes instrumentos: diario de campo; ficha bibliográfica; informes de terapia de lenguaje y la guía de entrevista. Los resultados obtenidos por la aplicación de estos instrumentos indican que el caso analizado presenta una sintomatología de dislalia funcional con las siguientes características: persiste una respiración costal superior; dificultad para sincronizar su respiración con fonación; dificultad para pronunciar diptongos y sílabas inversas, y finalmente, la distorsión del fonema /r/ y sus difonos: /dr/ y /gr/. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2421 |
Appears in Collections: | Itinerario en Logopedia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Plan de Intervención Logopédica de la Dislalia Funcional en Estudiantes con Discapacidad Intelectual dentro de Ambientes ~1.pdf | Texto completo | 2,24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.