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Title: Guía didáctica para el desarrollo de la motricidad fina en los niños con Discapacidad Intelectual del Inicial I de la Escuela Especial “Manuela Espejo”
Authors: Narváez Vázquez, Diana Augusta
Pesantez Barros, Andrea Natali
metadata.dc.contributor.advisor: Encalada Jiménez, Glenda Jimabel
Urías Arbolaez, Graciela de la Caridad
Keywords: Motricidad fina
Discapacidad intelectual
Guía didáctica
Fine motor development
Intellectual disability
Didactic guide
Issue Date: 20-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-DID;35
Abstract: Fine motor skills are one of the most important abilities that children should develop from an early age, since they contribute to an optimal development in the learning process, allowing them to acquire the necessary skills for their daily life. From this perspective, the general objective of this research is to improve the fine motor skills of children with intellectual disabilities in the first grade of the "Manuela Espejo" Special School. The research was based on a descriptive qualitative paradigm, which is based on a multiple case study as a research method; field diaries, semi-structured interviews, the motor area subtest of the Battelle Development Inventory and documentary analysis were used to collect information; from these techniques and instruments, a triangulation of data was carried out, which yielded certain results that are the basis for the formulation of the proposal. Based on the needs identified, a didactic guide was structured for the teacher with various activities of a playful nature, starting from four useful contents that allow students to acquire fine motor skills related to hand movement, fingers, hand-eye coordination, gestures and facial coordination. Finally, conclusions are shared that comply with the specific objectives of the research, taking into account that it would be useful to implement the didactic guide in another type of population as long as there is a similar problem to the one identified.
Description: La motricidad fina es una de las habilidades más importantes que debe desarrollar la población infantil desde edades tempranas, ya que contribuye a un desenvolvimiento óptimo en los procesos de aprendizaje, permitiéndoles adquirir destrezas necesarias para su diario vivir. Bajo esta perspectiva, la presente investigación tiene como objetivo general, mejorar la motricidad fina de los niños con discapacidad intelectual del inicial I de la Escuela Especial “Manuela Espejo”. La investigación se basó en un paradigma cualitativo de tipo descriptivo, el mismo que parte de un estudio de caso múltiple como método de investigación; para la recolección de información se utilizó diarios de campo, entrevistas semiestructuradas, el subtest del área motora del Inventario de Desarrollo Battelle y el análisis documental, desde estas técnicas e instrumentos se realizó una triangulación de datos la misma que arrojo ciertos resultados que son base para la formulación de la propuesta. A partir de las necesidades identificadas se estructuró una guía didáctica dirigida a la docente con diversas actividades de carácter lúdico, partiendo de cuatro contenidos útiles que permitan a los estudiantes adquirir destrezas motoras finas relacionadas con el movimiento de la mano, dedos, coordinación óculo-manual, gestual y facial. Finalmente, se comparten las conclusiones que dan cumplimiento a los objetivos específicos de la investigación, teniendo en cuenta que sería útil implementar la guía didáctica en otro tipo de población siempre y cuando se presente una problemática similar a la identificada.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2470
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