Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2487
Title: Representaciones sobre género en el libro de texto de Lengua y Literatura del noveno grado de EGB: aproximación desde un análisis crítico del discurso
Authors: Miranda Quizhpe, Daysi Catalina
Saquicela Maldonado, Cesar Eduardo
metadata.dc.contributor.advisor: Mendoza Carmona, Blanca Edurne
Keywords: Análisis crítico
Perspectiva de género
Lengua y Literatura
Gender representations
Gender perspective
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;70
Abstract: This research project is called "Representations on gender in the textbook of Language and Literature of the ninth grade of EGB: approach from a critical analysis of discourse" is framed in the city of Cuenca. The main objective of this research is to know the influence of the contents of the textbook of the subject of Language and Literature in the construction of gender of the ninth grade students of the aforementioned educational institution. Regarding the theoretical foundation of the project, it is based on three main axes: gender perspective, gender discourses and education, referring to the school context. To respond to the aforementioned objective, we start from a qualitative approach, supported by the techniques of critical discourse analysis and an approach to ethnography. The results obtained allowed us to identify the discourses and gender representations that are handled in the textbook and in the classroom context of the ninth grade of EGB. The results obtained allowed us to identify that students have a critical stance against stereotypes present in the content of the textbook and in their daily educational context. On the other hand, regarding the textbook, we identified that in its design the use of a neutral language was not taken into consideration, because we discovered androcentric terms in the narrative of the activities, readings and other linguistic content. Likewise, we evidence an invisibility of the figure of women in contents such as poetry, mythology, historical events, among others. However, despite this position in a large part of the students, we show that there are fewer comments that denote prejudices, roles and stereotypes about a gender. And, on the other hand, there is also the scarce implementation of content that promotes inclusion and respect for other gender identities.
Description: El presente proyecto de investigación se denomina “Representaciones sobre género en el libro de texto de Lengua y Literatura del noveno grado de EGB: aproximación desde un análisis crítico del discurso” el cual está enmarcado en la ciudad de Cuenca. El principal objetivo es conocer la influencia de los contenidos del libro de texto de la asignatura de Lengua y Literatura en la construcción de género de los estudiantes de noveno grado de la institución educativa mencionada. En cuanto a la fundamentación teórica del proyecto, se sostiene en tres ejes principales: perspectiva de género, discursos de género y educación, haciendo referencia al contexto escolar. Para dar respuesta al objetivo anteriormente planteado, partimos de un enfoque cualitativo, apoyado en las técnicas del análisis crítico de discurso y una aproximación a la etnografía. Los resultados obtenidos nos permitieron identificar los discursos y las representaciones de género que se manejan en el libro de texto y en el contexto áulico del noveno grado de EGB. Lo resultados arrojados nos permitieron identificar que los estudiantes poseen una postura crítica frente a estereotipos presentes en el contenido del libro de texto y en su contexto educativo diario. Por otra parte, respecto al libro de texto, identificamos que en el diseño de este no tiene en consideración el uso de un lenguaje neutro, debido a que descubrimos términos androcéntricos en la narrativa de las actividades, lecturas y demás contenido lingüístico. Así mismo, evidenciamos una invisibilización de la figura de la mujer en contenidos como poesía, mitología, sucesos históricos, entre otros. Sin embargo, a pesar de esta postura en gran parte de los estudiantes, evidenciamos que existen en menor cantidad comentarios que denotan prejuicios, roles y estereotipos sobre un género. Y, por otra parte, se suma la escasa implementación de contenidos que fomenten la inclusión y el respeto por otras identidades de género.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2487
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Proyecto de investigacion Miranda y Saquicela (1).pdf3,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.