Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2924
Title: Comunidades de aprendizaje para fomentar el buen rendimiento estudiantil en la asignatura de Matemática
Authors: Peñaloza Carchipulla, Johanna Andrea
Guillen Maldonado, Jenny Patricia
metadata.dc.contributor.advisor: Padilla Padilla, Edison Javier
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: grupos interactivos
enseñanza y aprendizaje de la multiplicación
buen rendimiento estudiantil
interactive groups
teaching and learning multiplication
good student performance
Issue Date: 9-Mar-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;225
Abstract: The present work of curricular integration aims to contribute to the improvement of the mastery of the tables of multiplying and promoting the good student performance in the students of the seventh year of basic education of the Educational Unit Juan Montalvo of the city of Cuenca. The theoretical references are made up of interactive groups, teaching and learning of multiplication and good student performance, based on the contributions of Brousseau (2002), Andonegui (2006), Isoda and Olfos (2009) and Nunes (2005), which allowed to base the research to design a proposal. So the objective of the research was to develop skills with performance criteria associated with multiplication through the methodological strategy interactive groups, which allowed to analyze, substantiate, design and evaluate the application proposal. The work is approached from a sociocritical paradigm, a method of research-action and a qualitative approach, which helps to apply different techniques and instruments of information collection and analysis. The results obtained in the pre-test showed that the students did not achieve the required learnings, however, in the post-test that was applied after the implementation of the proposal, positive results were obtained, since 81% of the students achieved and mastered the required learnings. The research consists of 4 phases: diagnosis, planning, action and reflection. In conclusion, this research contributes to students achieving the required learning through the methodological strategy interactive groups.
Description: El presente trabajo de integración curricular tiene como finalidad contribuir en la mejora del dominio de las tablas de multiplicar y fomentar el buen rendimiento estudiantil en los estudiantes de séptimo año de educación básica de la Unidad Educativa Juan Montalvo de la ciudad de Cuenca. Los referentes teóricos están constituidos por grupos interactivos, enseñanza y aprendizaje de la multiplicación y buen rendimiento estudiantil, con base a los aportes de Brousseau (2002), Andonegui (2006), Isoda y Olfos (2009) y Nunes (2005), que permitieron fundamentar la investigación para diseñar una propuesta. De manera que el objetivo de la investigación fue desarrollar destrezas con criterio de desempeño asociadas a la multiplicación a través de la estrategia metodológica grupos interactivos, lo que permitió analizar, fundamentar, diseñar y evaluar la propuesta de aplicación. El trabajo se aborda desde un paradigma sociocrítico, un método de investigación-acción y un enfoque cualitativo, lo que ayudo a aplicar diferentes técnicas e instrumentos de recolección y análisis de información. En los resultados obtenido en el pretest se evidencio que los estudiantes no alcanzaron los aprendizajes requeridos, sin embargo, en el post test que fue aplicado después de la implementación de la propuesta, se obtuvieron resultados positivos, pues, el 81% de los estudiantes alcanzaron y dominaron los aprendizajes requeridos. La investigación constó de 4 fases: diagnostico, planificación, acción y reflexión. En conclusión, la presente investigación contribuyo a que los estudiantes alcancen los aprendizajes requeridos a través de la estratega metodológica grupos interactivos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2924
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFEBEGB225.pdfTexto completo1,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.