Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3329
Title: | Método Kanban para aportar la enseñanza-aprendizaje de las derivadas en el tercero de BGU E de la Unidad Educativa Juan Bautista Vásquez |
Authors: | Peñaloza Lazo, Christian David Llivisaca Guachichullca, Jefferson Daniel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Zambrano Vacacela, Luis Leonardo |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales |
Keywords: | Educación estrategia metodológica Método Kanban matemáticas derivadas Education Methodological Strategy Kanban Method Mathematics and Derivatives |
Issue Date: | 3-Jun-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFECE;98 |
Abstract: | Currently, the education environment is going through different changes. Thus, it is necessary to apply innovative methodological strategies which will contribute to the acquisition of knowledge and new skills. The objective of this study is to implement the kanban method to contribute to the teaching- learning process of calculus of derivatives in the third BGU E of Juan Bautista Vásquez School. The project is based on the socio-critical paradigm, mixed approach, and quasi-experimental design. Interviews, surveys, and questionnaires were applied to 57 students in total, distributed into an experimental group and a control group. The main results indicate that the students experienced a significant improvement in their understanding of the derivative calculation. This is reflected in the final general average based on the “T” test analysis where the experimental group improved from 1.28 to 6.16 points. It is concluded that the Kanban method contributes positively to the teaching-learning process of calculus of derivatives. |
Description: | En la actualidad, el entorno educativo está sufriendo diversos cambios, por lo que es necesario aplicar estrategias metodológicas innovadoras que contribuyan a la adquisición de conocimientos, así como de habilidades. El objetivo de esta investigación es implementar el Método Kanban para contribuir al proceso de enseñanza- aprendizaje del cálculo de derivadas en el tercero de BGU E de la Unidad Educativa Juan Bautista Vásquez. Este proyecto se sustenta en el paradigma socio crítico, enfoque mixto y tipo cuasiexperimental. Se empleó las técnicas de entrevistas, encuestas y cuestionarios. Participaron un total de 57 estudiantes, distribuidos en un grupo experimental y control. Los resultados principales señalan que experimentaron una mejora significativa en la comprensión en el cálculo de derivadas, pues según la prueba “T”, el grupo experimental mejoró de 1.28 a 6.16 puntos. Se concluye que el Método Kanban contribuye de manera positiva al proceso de enseñanza-aprendizaje del cálculo de derivadas. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3329 |
Appears in Collections: | Educación en Ciencias Experimentales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1 Peñaloza_Llivisaca-TIC-365 - ECE - Word-signed.pdf | Texto completo | 2,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.