Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3349
Title: El simulador Periodic Table Live para el aprendizaje de la tabla periódica en estudiantes del segundo de BGU.
Authors: Orellana Campoverde, José Miguel
Vizhñay Macancela, Enrique Leonardo
metadata.dc.contributor.advisor: Estrada García, Alex Darío
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales
Keywords: tabla periódica
simuladores
Química
aprendizaje
periodic table
simulators
chemistry
learning
Issue Date: 6-Apr-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;118
Abstract: This study focuses on technological-educational integration in the teaching of Chemistry, focusing on the implementation of the "Periodic Table Live" simulator with the objective of improving the learning of the periodic table among second-year students of BGU in Ecuador. Through a quasi-experimental design, the students' understanding prior to the educational intervention and subsequently after it was compared, using standardized evaluation instruments. The results indicate improvements in their academic performance and conceptual understanding of chemical elements, highlighting the effectiveness of educational simulators as complementary tools in the learning process. Findings that highlight the importance of ICT in educational innovation and propose recommendations for its effective integration in the science curriculum.
Description: Este estudio se enfoca en la integración tecnológica-educativa en la enseñanza de la Química, centrándose en la implementación del simulador "Periodic Table Live" con el objetivo de mejorar el aprendizaje de la tabla periódica entre estudiantes de segundo de BGU en Ecuador. Mediante un diseño cuasi-experimental, se comparó la comprensión de los estudiantes previo a la intervención educativa y subsecuente posterior a la misma, utilizando instrumentos de evaluación estandarizados. Los resultados indican mejoras en su rendimiento académico y la comprensión conceptual de los elementos químicos, destacando la eficacia de los simuladores educativos como herramientas complementarias en el proceso de aprendizaje. Hallazgos que destacan la importancia de las TIC en la innovación educativa y propone recomendaciones para su integración efectiva en el currículo de ciencias.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3349
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.