Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1055
Title: El aprendizaje basado en problemas método para la construcción de comunidades de aprendizaje desde Lengua y Literatura para el octavo año de Educación Básica
Authors: Carapás Aguilar, Pablo Lenin
Sánchez Luna, María Fernanda
metadata.dc.contributor.advisor: Apolo Buenaño, Diego Eduardo
Keywords: Comunidad de aprendizaje;Aprendizaje;Pensamiento crítico;Learning community;Critical thinking
Issue Date: 16-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;11
Abstract: The Learning Communities and their impact on the teaching-learning process -TLP- has been a key point in improving the quality of education in recent years. This research focused on the development of critical thinking to strengthen the abilities, skills and abilities of students from the construction of learning communities through Problem Based Learning -PBL-, considering cooperative learning, individual work and group as essential factors in the process. The research has a qualitative approach, using the Action Research model. Techniques and instruments such as the sociogram, participant observation, field diaries, surveys of students and parents and finally semi-structured interviews with the senior teacher of the eighth year were used to systematize experiences and gather information. In the first phase, the initial situation was identified regarding the participation and intervention of the members of the educational community, in the area of language and literature like a diagnostic , to later determine how the PBL contributes to the development of critical thinking and the construction of learning communities, finally we propose a didactic guide based on the PBL, starting with the self-authoring model called PILAS. It is necessary to mention that the participation of the members of the educational community contributed significantly to the reflection, criticality and decision making, evidenced throughout the process. All this contributed to the improvement of academic performance and the construction of learning communities, where interest and pleasure was shown towards the use of the model used.
Description: Las Comunidades de Aprendizaje y su repercusión en el proceso de enseñanza aprendizaje -PEA- ha sido un punto clave para mejorar la calidad de la educación durante los últimos años. Esta investigación se enfocó en el desarrollo del pensamiento crítico para fortalecer las capacidades, habilidades y destrezas de los estudiantes a partir de la construcción de comunidades de aprendizaje a través del Aprendizaje Basado en Problemas -ABP-, considerando el aprendizaje cooperativo, el trabajo individual y grupal como factores esenciales dentro del proceso. La investigación posee un enfoque cualitativo, empleando el modelo de Investigación Acción. Para la sistematización de experiencias y recolección de información se empleó técnicas e instrumentos como el sociograma, observación participante, diarios de campo, encuestas a los estudiantes y padres de familia y finalmente entrevistas semi estructuradas a la docente titular del octavo año. En una primera fase, se identificó la situación inicial referente a la participación e intervención de los miembros de la comunidad educativa, en el área de lengua y literatura a manera de diagnóstico, para posteriormente determinar de qué manera el ABP contribuye al desarrollo del pensamiento crítico y a la construcción de las comunidades de aprendizaje para plantear una guía didáctica basada en el ABP empelando el modelo de autoría propia denominado PILAS. Es necesario mencionar que la participación de los miembros de la comunidad educativa contribuyó notablemente a la reflexión, criticidad y toma decisiones, evidenciado a lo largo del proceso. Todo esto aportó al mejoramiento del desempeño académico y a la construcción de comunidades de aprendizaje, en donde se demostró interés y agrado hacia el uso del modelo empleado.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1055
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LITERATURA



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.