Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1105
Title: La resolución de problemas sobre probabilidades como agente motivador de aprendizaje en estudiantes de noveno
Authors: Troya Vásquez, Rosa Ildaura
metadata.dc.contributor.advisor: Hernández Amaro, Luis Enrique
Keywords: Motivación
Aprendizaje
Problemas matemáticos
Estrategia didáctica
Motivation
Learning
Mathematical problems
Didactic strategy
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;43
Abstract: This innovation project pursued the objective of developing a didactic strategy that contributes to the development of the problem-solving process on probabilities as a motivating agent of learning, in the students of the 9th Basic Education of the Zoila Aurora Palacios Educational Unit. The theoretical method of analysis and synthesis was applied, to decompose the dimensions into indicators and synthesize the motivation towards learning problem solving on probabilities, discovering the relationships between the indicators. The modeling method was used to make a theoretical representation of the fundamental characteristics and relationships of the object of study. The design used Action Research, combining qualitative and quantitative methodologies. We worked systematically with the 28 students of the 9th year C, their Mathematics teacher and a group of experienced teachers who contributed to the shaping and improvement of the strategy. The techniques and instruments applied were: participant observation, survey, observation guide, questionnaires, self-report, self-evaluation and evaluation of the strategy. Methodological triangulation of sources and contexts was applied. The organizational and dynamic articulation between the components of the strategy constitutes a fundamental attribute so that it is effective and pertinent in the process of teaching - learning of Mathematics. The assessment made after applying the strategy allowed us to conclude that it is relevant from theory and practice to develop the problem-solving process on probabilities as a learning motivating agent.
Description: Este proyecto de innovación perseguía el objetivo de elaborar una estrategia didáctica que contribuya al desarrollo del proceso de resolución de problemas sobre probabilidades como agente motivador de aprendizaje, en los estudiantes del 9° de Educación Básica de la Unidad Educativa Zoila Aurora Palacios. Se aplicó el método teórico de análisis y síntesis, para descomponer las dimensiones en indicadores y sintetizar la motivación hacia el aprendizaje de la resolución de problemas sobre probabilidades, descubriendo las relaciones entre los indicadores. Se empleó el método de modelación para hacer una representación teórica de las características y relaciones fundamentales del objeto de estudio. El diseño utilizó la Investigación Acción, combinando metodologías cualitativas y cuantitativas. Se trabajó sistemáticamente con los 28 estudiantes del 9° año C, su docente de Matemáticas y un grupo de docentes experimentados que contribuyeron a la conformación y perfeccionamiento de la estrategia. Las técnicas e instrumentos aplicados fueron: observación participante, encuesta, guía de observación, cuestionarios de expresión de motivos, autorreporte, autoevaluación y valoración de la estrategia. Se aplicó la triangulación metodológica, de fuentes y contextos. La articulación organizacional y dinámica entre los componentes de la estrategia constituye un atributo fundamental para que sea eficaz y pertinente en el proceso de enseñanza – aprendizaje de las Matemáticas. La valoración realizada luego de aplicar la estrategia permitió concluir que es pertinente desde la teoría y la práctica para desarrollar el proceso de resolución de problemas sobre probabilidades como agente motivador de aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1105
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PlantillaTrabajodeTitulacion (1).pdfTexto completo2,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.