Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1126
Title: Guía didáctica desde el enfoque de la Gamificación Educativa para la mejora de la Comprensión Lectora en Educación General Básica
Authors: Lojano Ochoa, Jaime Alfredo
Peñafiel Peñafiel, Gilberto Gabriel
metadata.dc.contributor.advisor: Machuca Moscoso, Daniela Nataly
Keywords: Guía didáctica
Gamificación educativa
Comprensión lectora
Educational guide
Educational gamification
Reading comprehension
Issue Date: 14-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;27
Abstract: The present project offers a didactic guide conformed by different strategies that start from an approach of the gamificación educativa which were implemented with the aim of harnessing the literal level of the reading comprehension of the students of the 7th year of General Basic Education of the Isaac A. Chico Elementary School. This has been raised from a diagnosis made which has made it possible to demonstrate the unsatisfactory level that students have in terms of reading comprehension skills. The research has a theoretical orientation based on the ideas of Solé (1992) emphasizing the reading comprehension, Hamari and Koivisto (2013) who highlight the gamificacion educativa and García (2009) that makes known about the didactic guide. It should be noted that this research is within the framework of a qualitative approach, with the participatory action research study method, within which techniques were used, such as participant observation, survey, interview, pre and post test or pedagogical test; with their respective instruments: field diary, survey guide, interview guide and questionnaire guide. The results obtained have been significant, since they indicate a strong and stable relationship between reading comprehension and educational gamification, since it has allowed to enhance the level of this skill, motivating and creating interest on the part of students towards reading.
Description: El presente proyecto de titulación ofrece una guía didáctica conformada por diferentes estrategias que parten desde un enfoque de la gamificación educativa las cuales fueron implementadas con el objetivo de potenciar el nivel literal de la comprensión lectora de los estudiantes del 7mo año de Educación General Básica de la Escuela Básica Isaac A. Chico. Esto se ha planteado a partir de un diagnóstico realizado el cual ha permitido evidenciar el nivel poco satisfactorio que poseen los estudiantes en cuanto a la destreza de comprensión lectora. La investigación tiene una orientación teórica basada en las ideas de Solé (1992) enfatizando la comprension lectora, Hamari y Koivisto (2013) quienes destacan la gamificacion educativa y García (2009) que da a conocer sobre la guía didáctica. Es conveniente destacar que esta investigación se encuentra en el marco de un enfoque cualitativo, con el método de estudio de investigación acción participativa, dentro del cual se utilizaron técnicas, tales como la observación participante, encuesta, entrevista, pre y post test o prueba pedagógica; con sus respectivos instrumentos: diario de campo, guía de encuesta, guía de entrevista y guía de cuestionario. Los resultados obtenidos han sido significativos, puesto que indican una relación fuerte y estable entre la comprensión lectora y la gamificación educativa, ya que ha permitido potenciar el nivel de esta destreza, motivando y creando interés de parte de los estudiantes hacia la lectura.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1126
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4. Trabajo de titulación.docxTexto completo23,7 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.