Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1478
Title: Creación e ilustración de cuentos como estrategia didáctica para fomentar hábitos de lectura y escritura en estudiantes de Séptimo grado de Educación Intercultural Bilingüe
Authors: Neira Zumba, Víctor Joel
Rivera Martínez, Ebelin Guadalupe
metadata.dc.contributor.advisor: Umaña Serrato, Jennifer Paola
Keywords: Cuento
Lectoescritura
Hábitos
Recursos didácticos
Leraning resources
Learning and writing
Skills
Issue Date: 26-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEIB-PLK;12
Abstract: This study presents a proposal of the creation and illustration of tales to promote reading and writing skills among 10 to 11-year-old students from the Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe Shiña, Nabón´s canton. Considering the importance of the aforementioned skills in the educational process these tales aimed to be used as educational resources that increase the interest of the students of the middle and superior sublevels of basic education. In this case, seventh level of Bilingual Intercultural Education. The use of tales as pedagogical instruments considers children and their relationship with the environment, the orality of the Ecuadorian people and some Latin American writings of this genre. This allows children to create their own stories. For this reason, this proposal entitled “Workshop of tales: hands to the work” was created. It was based on the experiences and contributions of writers as Giovanni Rodari, Cornelia Funke, among other Ecuadorian and Latin American writers. The tales present alternative contexts such as: the use of maps, the illustrations, stories to create tales with children and, ultimately, strengthen the reading and writing skills.
Description: Este trabajo plantea y presenta una propuesta de creación e ilustración de cuentos para fomentar los hábitos de lectura y escritura en estudiantes entre 10 y 11 años de la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe Shiña de la Comunidad Rañas, cantón Nabón. Además, considera la importancia de estos hábitos en el proceso educativo y propone el uso del cuento y la ilustración como recursos que pueden generar interés en los estudiantes de los subniveles de educación media y superior de la educación básica, en este caso, de séptimo grado de Educación Intercultural Bilingüe. El cuento, como herramienta pedagógica, se trabaja en consideración con los intereses de los niños, la relación con el entorno, la oralidad de los pueblos del Ecuador y algunos escritos latinoamericanos de este género, permitiendo de esta manera que el niño cree sus propias historias. Para ello, se ha diseñado una propuesta denominada “Taller de cuentos: manos a la obra”, basada en experiencias y aportes de escritores como Giovanni Rodari, Cornelia Funke, entre otros del contexto ecuatoriano y latinoamericano que presentan alternativas como: el uso de mapas, la ilustración, creación de historias para trabajar el cuento con los niños y fortalecer los hábitos de lectoescritura.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1478
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua Kichwa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis. Rivera y Neira (EIB).pdfTexto completo4,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.