Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1480
Title: “Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático en niños y niñas de 4 a 5 años de la Escuela de Educación Básica San Francisco De Peleusí”
Authors: Aguirre Asanza, Erika Priscila
Guzmán Ortíz, Jhenny Carmita
metadata.dc.contributor.advisor: Pesántez Palacios, María Dolores
Keywords: Claves
Estrategias
Didácticas
Aprendizaje significativo
Relaciones lógico matemático
Educación Inicial
Issue Date: 19-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;19
Abstract: The logical-mathematical relationships are essential for the generation and construction of knowledge, because it allows understanding abstract concepts, reasoning and understanding of relationships, where children understand the world from numbers, relationships, logical reasoning. In the investigated institution, it has been detected that children do not develop these skills because the type of activities applied by the teacher are focused on the processes of representation and memorization. For this reason, this degree work aimed to design a proposal for didactic strategies to promote meaningful learning in the field of logical-mathematical relationships in children from 4 to 5 years of age at the San Francisco De Peleusí High School . A qualitative research was carried out with an action research methodology, the search and collection of information is supported by primary sources, such as: structured interviews, participant observation, test application. The results obtained show that children present difficulties in carrying out certain activities in the logical field of mathematics; the teacher does not apply what is planned in the curriculum, there is no process in the learning construction. The conclusions we reached demonstrate that the application of active methodological strategies fosters meaningful learning and the development of logical-mathematical relationships.
Description: Las relaciones lógico- matemáticas son indispensables para la generación y construcción de conocimientos, porque permite comprender conceptos abstractos, razonamiento y comprensión de relaciones, donde los niños entienden el mundo desde los números, las relaciones, los razonamientos lógicos. En la institución investigada se ha detectó que los niños/as no desarrollan estas habilidades porque el tipo de actividades que aplica la docente están centradas en los procesos de representación y memorización. Por ello, este trabajo de titulación tuvo como objetivo el diseño de una propuesta de estrategias didácticas para propiciar el aprendizaje significativo en el ámbito de relaciones lógico matemáticas en los niños/as de 4 a 5 años de la escuela de Educación Básica San Francisco De Peleusí. Se realizó una investigación cualitativa con una metodología de investigación acción, la búsqueda y recopilación de información se sustenta por fuentes primarias, como: entrevistas estructuradas, observación participante, aplicación de test. Los resultados obtenidos demuestran que los niños presentan dificultad para realizar ciertas actividades en el ámbito lógico matemáticas; la docente no aplica lo planificado en el plan curricular, no se cumple con un proceso en la construcción de aprendizaje. Las conclusiones a las que llegamos demuestran que la aplicación de estrategias metodológicas activas propicia un aprendizaje significativo y el desarrollo de las relaciones lógico - matemáticas
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1480
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS FINAL AGUIRRE - GUZMÁN.pdfTexto completo4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.