Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1734
Title: El huerto escolar como herramienta integradora de áreas curriculares en el quinto grado de Educación Intercultural Bilingüe en la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe “ABC”
Authors: González Cárdenas, Omar Vinicio
Saca Pesantez, Johanna Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Mansutti Rodríguez, Alexander Antonio
Keywords: Huerto escolar
Herramienta Integradora
Áreas curriculares
Enseñanza-aprendizaje
School garden
Integrating tool
Curricular areas
Teaching-learning
Issue Date: 22-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEIB-PLK;26
Abstract: The title project "The school garden as an integrating tool of curricular areas in the fifth grade of Intercultural Bilingual Education in the Intercultural Bilingual Community Educational Unit ABC" aims to demonstrate that the school garden can be used as an integrating tool of areas in the school in Middle Basic Education in Ecuador. Thus, through our field observations, the repetitive use of the classroom as a scenario for the teaching-learning of subjects was evidenced, always in the absence of integration of learning areas, thus contradicting the MOSEIB, which encourages the use of culturally relevant community learning scenarios and the integration of subjects in knowledge circles. This problem stimulated us to create a school garden with the purpose of creating creative spaces where they could, by the symbolic richness and the transversal combination of their own knowledge that is combined in the garden, integrate learning areas and generate new knowledge from them. The research corresponds to an educational ethnography, using a qualitative methodology (participant observation). We affirm, as demonstrated, that the garden gave favorable results as a tool for integrating areas and helped to develop new skills and abilities in the students.
Description: El proyecto de titulación “El huerto escolar como herramienta integradora de áreas curriculares en el quinto grado de Educación Intercultural Bilingüe en la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe ABC” tiene como objetivo demostrar que se puede utilizar el huerto escolar como herramienta integradora de áreas en la escuela en Educación Básica Media Intercultural Bilingüe del Ecuador. Es así que, a través de nuestras observaciones de campo se evidenció el uso repetitivo del aula como escenario para la enseñanza-aprendizaje de asignaturas, siempre en ausencia de integración de las áreas de aprendizaje contrariando de esta manera al MOSEIB que estimula el uso de escenarios comunitarios de aprendizaje culturalmente pertinentes y la integración de las asignaturas en círculos de conocimientos. Esta problemática nos estimuló para realizar un huerto escolar con la finalidad de crear espacios creativos donde pudieran, por la riqueza simbólica y la combinación transversal de conocimientos propios que se combinan en el huerto, integrar áreas de aprendizaje y generar desde ellas nuevos conocimientos. La investigación corresponde a una etnografía educativa, utilizando una metodología cualitativa (observación participante). Afirmamos, como se demostró, que el huerto dio resultados favorables como herramienta integradora de áreas y ayudó a desarrollar nuevas habilidad y destrezas en los estudiantes
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1734
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua Kichwa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis Final (Johanna, Vinicio).pdfTexto completo4,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.