Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1751
Title: Recorrido Histórico de la Educación Especial en la provincia del Cañar
Authors: Clavijo Cango, Diego Salvador
Malla Sotomayor, Paulina Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Urías Arbolaez, Graciela de la Caridad
Arias Palomeque, Mireya Yolanda
Keywords: Políticas educativas
América Latina
Discapacidad
Educación Especial
Cañar
Inclusión. Educational policies
Latin America
Disability
Special education
Cañar
Inclusion
Issue Date: 18-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-DS;4
Abstract: The research carries out a theoretical study on the historical path of Special Education in the province of Cañar. To do this, it starts from a political and social contextualization of Latin America from the second half of the 20th century to the present, and within them educational policies. In this same logic, a study is carried out in Ecuador, emphasizing the attention to the population of people with disabilities, considered as a vulnerable group traditionally excluded. The research reflects the transition from social recogniti on to its attention to the guarantees necessary to exercise their rights, all detailed through the historical-logical method, with the purpose of contemplating the emergence and development of Special Education, from the broad influential socio-political context of Latin America, going through the analysis of national regulations and programs, until specifying the origin and historical journey of the Special Education institutions in the province of Cañar. The theoretical study proposes to contribute with a compilation of information necessary to understand the barriers still present in this educational field and to reflect on the intervention of the teaching professional in this area, formed from an inclusive practical approach.
Description: La investigación realiza un estudio teórico sobre el recorrido histórico de la Educación Especial en la provincia del Cañar. Para ello parte de una contextualización político y social de América Latina desde la segunda mitad del siglo XX hasta la actualidad y dentro de ellas las políticas educativas. En esta misma lógica se realiza un estudio en Ecuador, enfatizando en la atención a la población de personas con discapacidad, considerada como un grupo vulnerable tradicionalmente excluido. La investigación refleja la transición desde el reconocimiento social hasta su atención en las garantías necesarias para ejercer sus derechos, todo detallado mediante el método histórico-lógico, con el propósito de contemplar el surgimiento y desarrollo de la Educación Especial, desde el amplio contexto sociopolítico influyente de América Latina, pasando por el análisis de normativas y programas nacionales, hasta concretar el origen y recorrido histórico de las instituciones de Educación Especial en la provincia del Cañar. El estudio de corte teórico propone contribuir con una recopilación de información necesaria para comprender las barreras aún presentes en este ámbito educativo y reflexionar sobre la intervención del profesional docente en esta área, formado desde un enfoque práctico inclusivo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1751
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Sensorial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC8EE _ Educacin Especial.pdfTexto completo2,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.