Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1766
Title: La Etnomatemática como estrategia didáctica para el refuerzo académico de las operaciones básicas multiplicación y división en un estudiante con Necesidades Educativas Especiales de décimo año de la Unidad Educativa Luis Cordero
Authors: Cabrera Quito, Jenny Viviana
Banegas Vázquez, Edmundo Javier
metadata.dc.contributor.advisor: Auccahuallpa Fernández, Roxana
Keywords: Estrategias didácticas
Necesidades educativas especiales
Etnomatemática
Refuerzo académico
Matemáticas
Didactic strategies
Special educational needs
Ethnomathematics
Academic reinforcement
Mathematics
Issue Date: 15-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;75
Abstract: This thesis project proposes a didactic strategy based on Ethnomathematics in order to strengthen the learning of basic operations, multiplication and division in a student with Special Educational Needs in the tenth grade of Basic General Education from Luis Cordero school, of the city of Azogues. To do this, a previous diagnosis was made, followed by a design, application and assessment of the didactic strategy.The focus of this project was qualitative through the case study method for the respective analysis of the main characteristics of a student with Special Educational Needs associated with moderate intellectual disability, with Curricular Adaptation grade 3, individual and permanent within the educational context. The sociocritical paradigm was assumed since it is intended to transform reality with the contribution of the educational proposal, which uses Ethnomathematical resources. The data collection instruments were field journals, evaluation, structured interviews with the learning community related to the case (mathematics teacher, parent and / or representative, student, and Student Counseling Department). The educational proposal consisted of using ancestral resources such as Quipus and Yupana during the academic reinforcement classes that were carried out virtually with the student. The obtained results were the improvement in the learning of multiplication and division operations and the creation of a learning community formed by the student, parent and / or representative, student practitioners of the National University of Education, teacher in the area of mathematics and professionals from the Student Counseling Department, whose role contributed significantly to academic performance in an optimal environment according to the student's needs by transforming the educational reality from a cultural and diverse perspective.
Description: El presente trabajo de titulación propone una estrategia didáctica basada en la Etnomatemática con el fin de fortalecer el aprendizaje de las operaciones básicas multiplicación y división en un estudiante con Necesidades Educativas Especiales de décimo año de Educación General Básica de la Unidad Educativa Luis Cordero, de la ciudad de Azogues. Para ello, se realizó un diagnóstico previo, posterior un diseño, aplicación y valoración de la estrategia didáctica. El enfoque de este proyecto fue de carácter cualitativo a través del método estudio de caso para el respectivo análisis de las características principales de un estudiante con Necesidades Educativas Especiales asociadas a la discapacidad intelectual moderada, con Adaptación Curricular grado 3, individual y permanente dentro del contexto educativo. Se asumió el paradigma sociocrítico dado que se pretende transformar la realidad con el aporte de la propuesta educativa, la cual utiliza recursos etnomatemáticos. Los instrumentos de recolección de información fueron los diarios de campo, evaluación, entrevistas estructuradas a la comunidad de aprendizaje relacionada con el caso (docente del área de matemáticas, padre de familia y/o representante, estudiante y Departamento de Consejería Estudiantil). La propuesta educativa consistió en utilizar recursos ancestrales como el Quipus y la Yupana durante las clases de refuerzo académico que se realizaron de manera virtual con el estudiante con Necesidades Educativas Especiales. Los resultados obtenidos fueron la mejora en el aprendizaje de las operaciones multiplicación y división y la creación de una comunidad de aprendizaje formada por el estudiante, padre de familia y/o representante, estudiantes practicantes de la Universidad Nacional de Educación, docente del área de matemáticas y profesionales del Departamento de Consejería Estudiantil, cuyo rol contribuyó de manera significativa en el rendimiento académico en un ambiente óptimo de acuerdo a las necesidades del estudiante desde un enfoque cultural y diverso.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1766
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.