Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1781
Title: Sistema de actividades para el aprendizaje de las Ciencias Naturales en noveno año de E.G.B de la Unidad Educativa Javier Loyola
Authors: Cárdenas Arévalo, Fausto Alfredo
Malo Fajardo, Paola Vanessa
metadata.dc.contributor.advisor: Pimentel Garriga, Ana Mari
Keywords: Aprendizaje
Ciencias Naturales
Sistema de actividades
Práctico experimentales
Learning
Natural Sciences
System of activities
Practical-experimental
Issue Date: 15-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;109
Abstract: The curricular integration work intends to serve as a valuable contribution for the development of the learning of Natural Sciences in the students of the ninth year of General Basic Education parallel "A" of the Educational Unit "Javier Loyola". This esearch arises because these students in this area of study do not demonstrate learning according to their level of education. So, faced with this problem, it was necessary to carry out research that would allow us to find a resource that would allow us to contribute to the development of Natural Sciences learning. From this, the theoretical and methodological foundations related to practical-experimental activities were addressed as a possible resource for improving the development of Natural Sciences learning. Based on the theoretical foundations, a system of experimental-practical activities was designed, which the researchers will present as a proposal, however, it is not ruled out that this system in future research could be validated and applied. Additionally, a Didactic Unit Planning was prepared based on the system of activities, which will be delivered to the teacher in the area as a resource by which she can improve her educational practice. Methodologically, this degree work follows a Participating Action Research with a mixed approach and governed under a Critical Socio research paradigm. Likewise, we worked with a population and shows 24 students, of which 11 are women and 13 are men, whose ages range between 13 and 14 years old.
Description: El trabajo de integración curricular pretende servir como un aporte valioso para el desarrollo del aprendizaje de las Ciencias Naturales en los estudiantes del noveno año de Educación General Básica paralelo “A” de la Unidad Educativa “Javier Loyola”. Esta investigación surge debido a que dichos estudiantes en esta área de formación no demuestran tener un aprendizaje acorde a su nivel de escolaridad. Ante esta problemática fue necesario desarrollar una investigación que permita encontrar un recurso que contribuya al desarrollo del aprendizaje de las Ciencias Naturales. A partir de ello, se abordaron los fundamentos teóricos y metodológicos relacionados con las actividades práctico-experimentales como un posible recurso para la mejora del desarrollo del aprendizaje de las Ciencias Naturales. En base a los fundamentos teóricos se diseñó un sistema de actividades práctico-experimentales, el cual será presentado por los investigadores a manera de propuesta. No obstante, este sistema de actividades en un futuro podría ser enriquecido por otros investigadores, validado por expertos y aplicado desde la práctica. Adicionalmente, se elaboró una Planificación de Unidad Didáctica (PUD) en base al sistema de actividades, la cual será entregada a la docente del área. Metodológicamente, el trabajo de integración curricular obedece a una Investigación Acción Participante con un enfoque mixto y regido bajo un paradigma investigativo Socio Crítico. Asimismo, se trabajó con una población y muestra de 24 estudiantes (11 son mujeres y 13 varones), cuyas edades oscilan entre los 13 y 14 años.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1781
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC29EB_Trabajo-de-Integración-Curricular-Cárdenas-y-Malo.pdfTexto completo2,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.