Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1815
Title: Estrategia didáctica para potenciar el aprendizaje significativo durante los procesos de obtención y demostración de teoremas geométricos, en la Unidad Educativa República del Ecuador
Authors: Cordero Vintimilla, Natali Elizabeth
Villagómez Guerrero, María José
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Serra, José Enrique
Keywords: Aprendizaje significativo
Estrategia didáctica
Material concreto
Teoremas geométricos
Meaningful learning
Didactic strategy
Concrete material
Geometric theorems
Issue Date: 15-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;78
Abstract: The present research paper part of the process of professional practices developed in the Educational Unit "Republic of Ecuador", specifically in the seventh year of basic education, was there that a lack of teaching learning mathematics was identified, it was possible to show lack of motivation and understanding on the part of the students, and difficulty in applying the contents in problem solving. The participating observation technique and survey were used for the data collection process, and the survey was necessary, and the design of instruments such as field journal, teacher questionnaire and questionnaire aimed at students was used, based on a participatory action research method, under a socio-critical paradigm and from a qualitative approach. Once the data collection tools have been applied, analysis and results were carried out, in which it was possible to find the need to implement teaching strategies that allow to enhance the meaningful learning of mathematics, for this, in the proposal section the authors designed a didactic strategy that compiles a set of activities aimed at the development of the skills corresponding to the learning of the Pythagorean theorem and the theorem of the Formula of Euler , from the use of specific material. These were adapted to include the processes of obtaining and demonstrating these theorems.
Description: El presente trabajo de investigación parte del proceso de prácticas pre-profesionales desarrollado en la Unidad Educativa “República del Ecuador”, específicamente en el séptimo año de educación básica, fue allí donde se identificó una falencia en el proceso de enseñanza aprendizaje de las matemáticas, fue posible evidenciar falta de motivación y comprensión por parte de los estudiantes, y dificultad para aplicar los contenidos en la resolución de problemas. Para el proceso de recolección de datos fueron utilizadas la técnica de observación participante y la encuesta, siendo necesario el diseño de instrumentos como diario de campo, cuestionario dirigido a los docentes y cuestionario dirigido a los estudiantes, a partir de un método de investigación acción participativa, bajo un paradigma socio-crítico y desde un enfoque cualitativo. Una vez aplicados los instrumentos de recolección de datos, se procedió al análisis y síntesis de resultados, en los cuales, se pudo constatar la necesidad de implementar estrategias didácticas que permitan potenciar el aprendizaje significativo de las matemáticas, para esto, en el apartado de propuesta, las autoras diseñaron una estrategia didáctica que recopila un conjunto de actividades dirigidas al desarrollo de las destrezas correspondientes al aprendizaje del teorema de Pitágoras y el teorema de la fórmula de Euler, a partir del uso de material concreto. Estas fueron adaptadas para llevar a cabo los procesos de obtención y demostración de dichos teoremas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1815
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1815Texto completo3,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.