Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1823
Title: Transversalización de la Estadística en aprendizajes Matemáticos. Secuencia didáctica para el séptimo grado período 2019-2020.
Authors: Ochoa Jaramillo, Jhon Patricio
Rivera Vásquez, Ariel Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Mora Oleas, Janeth Catalina
Keywords: Estadística
Transversalización
Secuencia didáctica
Mainstream
Statics
Didactic sequence
Issue Date: 18-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;85
Abstract: The Statistic is a learn that contribute significatively to develop and the student’s formation. In the context of the research, it is observed that this learning was displaced and separated of the resto of the knowledge of the mathematics ‘area, and the student did not understand with clarity the use and the benefits that provides the Statistic. For those reasons, the objective of the project is to propose a didactic sequence that mainstreams the Statics in the seventh grade mathematics learnings of basic general education. The approach of the investigation is qualitative supported by methods such as the Analytical Synthetic, the Participative Action Research (PAR), and the Systemization of Experiences. In the first instance, the teacher was interviewed, a focus group was made with the students and an analysis and synthesis of the institutional curricular plan more the textbook was carried out. All of these actions contribute to made the sequence, that then it was partially applied. The way of evaluate it was thought the observation of the student performance more the perceptions and assessments made by the students. The results show that the didactic sequence contributes to solve the problems and opens the way of new approaches of the Statistic articulated with other learnings of mathematics.
Description: La Estadística es uno de los aprendizajes que aportan significativamente al desarrollo y la formación de los estudiantes. En el contexto de esta investigación se notó que este aprendizaje estuvo desplazado y apartado del resto de conocimientos del área de Matemática, y los estudiantes no comprendían con claridad el uso y los beneficios que aporta la Estadística. Por estos motivos el objetivo del proyecto fue proponer una secuencia didáctica en la que se transversalice la Estadística en los aprendizajes de matemática declarados en el currículo nacional ecuatoriano en el séptimo grado de educación general básica. El enfoque de la investigación es cualitativo apoyado en métodos como el Analítico Sintético, la Investigación Acción Participativa (IAP) y la Sistematización de Experiencias. En primera instancia se entrevistó a la docente, se realizó un grupo focal con los estudiantes y se hizo un análisis-síntesis del Plan Curricular Institucional más el libro de texto. Todas estas acciones ayudaron a construir la secuencia, luego de ello se procedió con su aplicación parcial. La forma de evaluar su impacto fue a través de la observación del desempeño estudiantil más las percepciones y valoraciones hechas por los estudiantes. Los resultados demuestran que la secuencia didáctica contribuyó a solventar las problemáticas y abre paso a nuevas maneras de abordar Estadística articulándola con otros aprendizajes de la Matemática.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1823
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC20EB- Intinerario pedagogía de la matemática- Ochoa y Rivera..pdfTexto completo3,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.