Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1913
Title: Guía Pedagógica para estimular las habilidades en la preescritura en una estudiante con síndrome de Down de la Unidad Educativa Especial del Azuay
Authors: González Matute, Paola Cristina
Ortega Ortega, Dennises Paola
metadata.dc.contributor.advisor: Guevara Fernández, Geycell Emma
Keywords: Estimulación de habilidades
Habilidades de la preescritura
Síndrome de Down
Guía pedagógica
Stimulation of abilities
Skills of pre-writing
Down syndrome
Pedagogical guide
Issue Date: 9-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-DID;18
Abstract: This research is about how to stimulate pre-writing skills in a student with Down syndrome in the Special Educational Unit of Azuay "UNEDA". She does not have developed pre-writing skills, which is evidenced by the lack of manual eye coordination and the extremities, little development of the phonemic ear, of spatial notions, laterality, figurative memory, marking exercises and reproduction of designs. In addition, the teacher does not have training to work pre-writing with students with Dow Syndrome. The objective is to propose a pedagogical guide to stimulate pre-writing skills in the student with Down Syndrome. The theoretical search related to the stimulation of skills for prescribing in students with Down syndrome; allowed to make a diagnosis of the current situation of the problem; from a qualitative approach and selecting the student with Down Syndrome as a case study. Techniques such as: observation, interview, documentary analysis and data triangulation were applied, which showed that the activities in class did not stimulate pre-writing skills, the teacher only used video as a resource and did not guide parents on how to work with student. A pedagogical guide is proposed to eradicate the identified barriers, the guide is founded and designed, which consists of three stages and four phases, with two activities in each one and culminates with an evaluation of the proposal. Finally, it is considered that the pedagogical guide is relevant to achieve the objectives set.
Description: Esta investigación trata acerca de cómo estimular las habilidades de preescritura en una estudiante con síndrome de Down en la Unidad Educativa Especial del Azuay “UNEDA”. Esta no tiene desarrolladas las habilidades de preescritura, que se evidencia por la falta de coordinación óculo manual y las extremidades, poco desarrollo del oído fonemático, de las nociones espaciales, lateralidad, memoria figurativa, ejercicios de punteado y reproducción de diseños. Además, la docente no posee formación para trabajar la preescritura con estudiantes con Síndrome de Dow. Se plantea como objetivo proponer una guía pedagógica para estimular las habilidades en la preescritura en la estudiante con Síndrome de Down. La búsqueda teórica relacionada con la estimulación de habilidades para la preescritura en estudiantes con Síndrome de Down; permitió realizar un diagnóstico de la situación actual del problema; desde un enfoque cualitativo y seleccionando a la estudiante con Síndrome de Down como caso de estudio. Se aplicaron técnicas como: observación, entrevista, análisis documental y triangulación de datos, las cuales arrojaron que las actividades en clase no estimulaban las habilidades de preescritura, la docente solo utilizaba el video como recurso y no se orientaba a los padres en cómo trabajar con la estudiante. Se propone una guía pedagógica para erradicar las barreras identificadas, se fundamenta y se diseña la guía, que consta de tres etapas y cuatro fases, con dos actividades en cada una y culmina con una valoración de la propuesta. Por último, se considera que la guía pedagógica es pertinente para alcanzar los objetivos planteados.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1913
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Intelectual y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC16EE.pdfTexto completo2,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.