Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1976
Title: El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica para contribuir al fortalecimiento de las habilidades comunicativas en el sexto año de Educación Básica
Authors: Caguana Villalta, Geovanny Gustavo
Rojas Flores, Johnny Alejandro
metadata.dc.contributor.advisor: Portilla Faicán, Gladys Isabel
Keywords: Aprendizaje basado en problemas
Estrategia didáctica
Habilidades comunicativas
Communication skills
Didactic strategies
Problem based learning
Issue Date: 6-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;120
Abstract: The purpose of this work is to strengthen the development of communication skills in students of the sixth year of Basic of “Unidad Educativa del Milenio Francisco Febres Cordero”, from the theoretical principles that underpin communication around Language and Literature, relevant to a virtual teaching-learning environment. From the Participatory action research, we proceeded to assess the communicative learning needs of the students, leading to the construction of a didactic proposal based on the PBL methodology, with the aim of contributing to the teaching-learning process of communication, through the development of practical activities. The research methodology applied in this study corresponds to a qualitative approach and a socio-critical paradigm, that guide the application of methods, techniques, and instruments for data collection, to obtain information that allows diagnosing, the learning difficulties that afflict students. The information obtained in the diagnosis is an essential part of the design and implementation of a PBL strategy, from which encouraging results were obtained in terms of the development of communication skills.
Description: En el presente trabajo tiene como finalidad fortalecer el desarrollo de habilidades comunicativas, en los estudiantes del sexto año de Educación Básica de la Unidad Educativa del Milenio “Francisco Febres Cordero”, desde los principios teóricos que fundamentan la comunicación en el área de Lengua y Literatura, pertinentes a un entorno virtual de enseñanza-aprendizaje. Para lo cual, desde la IAP se ha procedido a valorar las necesidades de formación comunicativa de los estudiantes, llevando a la construcción de una propuesta didáctica basada en la metodología ABP, con el objetivo de contribuir al proceso de enseñanza-aprendizaje de la comunicación, mediante el desarrollo de actividades prácticas. La metodología de investigación aplicada en el presente estudio corresponde a un enfoque cualitativo y un paradigma sociocrítico que guíen la aplicación de métodos, técnicas e instrumentos de recolección de datos para obtener información que permita diagnosticar las dificultades de aprendizaje que aquejan a los estudiantes. La información obtenida en el diagnostico forma parte esencial del diseño e implementación de una estrategia de ABP, de la cual se obtuvieron resultados alentadores en cuanto al desarrollo de habilidades comunicativas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1976
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.