Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1984
Title: | Enfoques alternativos curriculares al Plan “Aprendemos juntos en casa” en el sexto grado “B” de la Unidad Educativa Febres Cordero periodo 2020-2021. |
Other Titles: | ENFOQUES ALTERNATIVOS CURRICULARES AL PLAN “APRENDEMOS JUNTOS EN CASA” EN EL SEXTO GRADO “B” DE LA UNIDAD EDUCATIVA FEBRES CORDERO PERIODO 2020-2021. |
Authors: | Calle González, Ana Belén Chasi Abad, Doménica Alexandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Salinas Muñoz, María Eugenia |
Keywords: | Enfoques curriculares Práctico Crítico Poscrítico Currículo Curricular focus Practical Critical Pos-critical Approaches |
Issue Date: | 6-Sep-2021 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Abstract: | The present investigative work aims to propose an alternative curricular approach to the one proposed in the 2016 Curriculum and the Plan We Learn Together at Home. Due to the great challenges that occurred in virtual education due to the 2019 Covid pandemic in Ecuador. This new approach aims to promote a critical, reflective, emancipating, liberating education that starts from the experiences of each student, and can welcome their identity as Ecuadorians. For which, it was based on the Epistemology of “Sur de Sousa” (2011), a qualitative approach, descriptive study with an interpretive scope. In addition, as a design, we worked with the action research methodology and the study phases proposed by Elliot (1993). To obtain data that supports this research, observation, interviews and documentary review were used. In turn, observation guides and documentary review were used as instruments, which gave way to the design and planning of a didactic-curricular proposal, which was validated by expert criteria, and resulted in the development of practical approaches, critical and post-critical. |
Description: | El presente trabajo investigativo tiene como objetivo proponer un enfoque curricular alternativo al que se plantea en el Currículo 2016 y el Plan Aprendemos juntos en casa, debido a los grandes desafíos que se dieron en la educación virtual por la pandemia del Covid 2019 en Ecuador. Este nuevo enfoque tiene como finalidad promover una educación crítica, reflexiva, emancipadora, liberadora, que parta de las vivencias de cada estudiante, y puedan acoger su identidad como ecuatorianos. Para lo cual, se basa en la Epistemología del Sur de Sousa (2011), un enfoque cualitativo, estudio descriptivo con un alcance interpretativo. Además, como diseño se trabaja con la metodología de investigación – acción y las fases de estudio propuesta por Elliot (1993). Para obtener datos que abalen esta investigación, se recurre a la observación, entrevistas y revisión documental. A su vez, como instrumentos se utiliza guías de observación, revisión documental, lo que da paso al diseño y planificación de una propuesta didáctico – curricular, la misma que es validada por criterio de expertos, y da como resultado el desarrollo de los enfoques práctico, crítico y proscritico. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1984 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ENFOQUES ALTERNATIVOS CURRICULARES AL PLAN APRENDEMOS JUNTOS EN CASA.pdf.pdf | Texto completo | 2,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.