Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1998
Title: Guía didáctica para la enseñanza de la lectoescritura desde estrategias multisensoriales en el segundo EGB “A” de la Unidad Educativa “Sayausí”: 2020-2021
Authors: Yupangui Marca, Maria Elena
Sánchez Miranda, Jonnathan Fernando
metadata.dc.contributor.advisor: Gámez Ceruelo, Virginia
Keywords: Estrategias multisensoriales
Dificultades
Enseñanza de la lectoescritura
Guía didáctica
Multisensory strategies
Difficulties
Literacy teaching
Didactic guide
Issue Date: 6-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;140
Abstract: The following research is developed during the pre-professional practices carried out in the second year of General Basic Education parallel "A" of the Educational Unit "Sayausí" of the city of Cuenca- Ecuador. A problematic is evidenced in the difficulties during the teaching-learning process of literacy, due to the fact that some students confused the consonants and found it complex to relate phonemes and graphemes. The purpose of this research was to improve the literacy process by incorporating an intervention proposal. It consisted of different multisensory strategies in the classroom that made it possible to strengthen the teaching-learning process of infants. These strategies were reflected in a didactic guide delivered to the teacher in charge, in order to generate more dynamic content and consequently the students acquire new knowledge in a more productive way. The data collection and analysis were based on five techniques of the qualitative approach, in particular a semi-structured interview directed to the teacher to know her perspective on multisensory strategies. The participant observation that is reflected in the field diaries, a documentary analysis was carried out through a double entry matrix. In addition, a pre-test was applied pre-test was also carried out for the early detection of difficulties in learning to read and write and finally a post-test with a similar structure to the previous one. The results of the pre-test support this research problem. However, after the application of the proposal, the posttest displayed excellent results, with an improvement of 20%. Corroborating that it is necessary to propose multisensory strategies as learning methodologies and overcoming difficulties in the literacy learning process due to the high level of motivation that it generates.
Description: La siguiente investigación se desarrolla durante las prácticas pre profesionales llevadas a cabo en el segundo año de Educación General Básica paralelo “A” de la Unidad Educativa “Sayausí” de la ciudad de Cuenca- Ecuador. Cuya problemática se evidencia en las dificultades dentro del proceso de enseñanza aprendizaje de la lectoescritura, debido a que los algunos estudiantes confundían las consonantes y les resultaba complejo relacionar fonemas y grafemas. La finalidad de esta investigación fue mejorar el proceso de lectoescritura mediante la incorporación de una propuesta de intervención, misma que constó de diferentes estrategias multisensoriales dentro del salón de clases que permitieron fortalecer el proceso de la enseñanza aprendizaje de los infantes. Dichas estrategias fueron plasmadas en una guía didáctica entregada a la docente a cargo, con la finalidad de que se logren generar contenidos más dinámicos y por consiguiente los estudiantes adquieran nuevos conocimientos de manera más productiva. La recolección y análisis de datos, se basaron en cinco técnicas del enfoque cualitativo, en particular; una entrevista semiestructurada dirigida a la docente para conocer su perspectiva sobre estrategias multisensoriales; la observación participante que se ve reflejada en los diarios de campo; se llevó a cabo un análisis documental a través de una matriz de doble entrada. Además, se aplicó un pre test para la detección temprana de las dificultades en el aprendizaje de la lectura y escritura y por último un post test de similar estructura al anterior. Los resultados del pre test avalan este problema de investigación. No obstante, después de la aplicación de la propuesta, el post test arrojó excelentes resultados, con una mejora del 20%. Corroborando que es necesario plantear estrategias multisensoriales como metodologías de aprendizaje y superación de dificultades en el proceso de aprendizaje de la lectoescritura, dado el alto grado motivacional que genera.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1998
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Integración Curricular Yupangui-Sánchez.pdfTexto completo3,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.